Nowe autobusy elektryczne dla Wrocławia

Nowe autobusy elektryczne dla Wrocławia
Fot. MPK Wrocław

Stolica Dolnego Śląska wzbogaci swoją flotę o siedem nowych autobusów elektrycznych. Zeroemisyjne pojazdy trafią na ulice miasta do połowy 2026 r., dołączając do 13 e-busów Mercedes-Benz e-Citaro G, które wprowadzono do użytku w 2023 r. 

Dostawcą nowych autobusów elektrycznych będzie firma Solaris Bus & Coach, która wygrała przetarg ogłoszony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu. Solaris zapewni także infrastrukturę do ich ładowania.

Co oferują nowe Solarisy?

Nowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric zostaną wyposażone w system modular drive, który ma poprawić osiągi i zapewnić wyższy komfort podróży zarówno pasażerom, jak i kierowcy.

REKLAMA

Każdy z nowych autobusów będzie miał długość 12 metrów i wyposażony będzie w elektryczny silnik oraz baterie o pojemności ponad 350 kWh, które zapewnią zasięg wystarczający do całodziennej pracy bez potrzeby częstego ładowania. Baterie będą umieszczone na dachu. Ładowanie pojazdów będzie możliwe zarówno przez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu zainstalowanego na dachu.

W środku pojazdów znajdą się m.in. klimatyzacja, ładowarki USB, monitoring oraz system informacji pasażerskiej działający w czasie rzeczywistym. Pojazdy mają też być w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Kolorystyka nowych autobusów zostanie dopasowana do pozostałych autobusów jeżdżących po mieście.

Autobusy z ładowarkami i z dofinansowaniem

Solaris nie tylko dostarczy pojazdy, ale również zapewni infrastrukturę do ich ładowania. Na terenie zajezdni przy ul. Obornickiej zainstalowane zostaną mobilne ładowarki plug-in o mocy 60 kW każda, umożliwiające jednoczesne ładowanie wszystkich dostarczonych autobusów.

Koszt inwestycji w siedem elektrycznych autobusów to ponad 20 mln zł. Zakup został w 85% sfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu Zielony Transport Publiczny, którego celem jest wspieranie miast w transformacji w kierunku zeroemisyjnych środków transportu.

Elektryczne autobusy we Wrocławiu

Obecnie we Wrocławiu jeździ już 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G, które wprowadzono do użytku w 2023 r. Pojazdy te kursują głównie na linii K, ale również na innych liniach, np. 110.

REKLAMA

Autobusy są ładowane w zajezdni przy ul. Obornickiej, gdzie powstała specjalna bramownica do jednoczesnego ładowania 13 autobusów. Mogą również być ładowane na pętli przy ul. Kamieńskiego.

Solaris na świecie

Solaris jest jednym z czołowych producentów autobusów bezemisyjnych w Europie. Od 2012 r. dostarczyła blisko 3500 takich pojazdów do ponad 220 miast w 23 krajach. W Europie Solaris dostarcza autobusy do wielu krajów, w tym Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Francji i Norwegii. W Oslo kursuje ponad 180 pojazdów marki Solaris, a w Hamburgu autobusy tej firmy stanowią ważny element strategii dekarbonizacji transportu publicznego.

Wkrótce autobusy Solaris pojawią się także w Vancouver i Seattle. Dostawy e-busów na rynek amerykański zaplanowano w 2026 r. Szerzej o tym w artykule: Pierwsze autobusy elektryczne z Polski jadą do USA.

10 lat elektrycznych Solarisów Polsce

Pierwszy Solaris trafił floty miejskiego przewoźnika w Polsce w 2015 r. Było to Jaworzno. W tym roku w ramach jubileuszu Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie podpisało umowę na dostawę kolejnych siedmiu 12-metrowych pojazdów. Więcej na ten temat w artykule: Dziesięć lat e-busów w Polsce. PKM Jaworzno zamawia kolejne Solarisy.

W Polsce autobusy elektryczne Solaris kursują także m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Katowicach. Stolica posiada już ponad 160 pojazdów tego producenta, a kolejne są w drodze. Kielce, Szczecin, ToruńLegnica również inwestują w rozwój floty elektrycznej, korzystając z doświadczenia producenta z Bolechowa.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.