Kurierzy wymienią baterie do elektryków w bateriomatach. Pilotaż w Warszawie

W Warszawie startuje projekt zeroemisyjnej sieci dostaw przesyłek kurierskich. Kurierzy w stolicy będą mogli korzystać z floty elektrycznych pojazdów wyposażonych w wymienne baterie.
Warszawa została wybrana do przeprowadzenia pilotażowej inicjatywy jako jedno z sześciu miast testowych w Europie – obok Pragi w Czechach, Budapesztu na Węgrzech oraz Konstancy, Timisoary i Bukaresztu w Rumunii. Projekt realizują firmy Wolt i EIT Urban Mobility.
Pilotaż miejskich dostaw w nowej, zeroemisyjnej formule zakłada, że w całej stolicy kurierzy będą mogli korzystać z pojazdów elektrycznych z wymiennymi bateriami. Wolt zapewnia, że dzięki sieci bateriomatów – rozmieszczonych w wybranych punktach miasta – baterię będzie można wymienić w kilkadziesiąt sekund, bez konieczności przerywania realizacji dostaw.
Międzynarodowy projekt elektromobilnych dostaw
Pilotaż w Warszawie jest częścią międzynarodowego projektu NG SEED, realizowanego przy wsparciu EIT Urban Mobility. Firmy zamierzają sprawdzić, jak w rzeczywistości działa model „przyjaznej środowisku logistyki ostatniej mili”.
Nowa infrastruktura powstała z myślą o realiach miejskich, w których kluczowe są szybkość, elastyczność i ciągłość operacyjna. W ramach projektu NG SEED testowany jest system wymiennych baterii kompatybilnych z ponad 20 typami pojazdów – od hulajnóg, przez rowery, po lekkie vany. Wolt podaje, że dzięki sieci stacji zasilanych energią słoneczną bateria może zostać wymieniona w mniej niż minutę.

Projekt działa w modelu Fleet‑as‑a‑Service, co oznacza, że flota pojazdów jest dostępna na żądanie, z pełnym wsparciem serwisowym. Jak podkreślają autorzy projektu, jest to nowoczesne podejście do zarządzania logistyką miejską.
Zrównoważona logistyka miejska
Jak wskazuje Wolt, powołując się na dane Credence Reseach oraz EIT Urban Mobility, obecnie segment „dostaw ostatniego etapu” w Europie jest wyceniany na ponad 30 mld dolarów – z perspektywą wzrostu do niemal 55 mld dolarów w nadchodzącej dekadzie. Jednocześnie odpowiada on za 5-10% emisji generowanych przez cały ruch miejski.
Chcemy, by logistyka miejskich dostaw była nie tylko szybka, ale i zrównoważona. Dzięki udziałowi w projekcie NG SEED testujemy system, który może zredukować emisje CO2 o 90% i jednocześnie zmniejszyć o połowę koszty operacyjne. To rozwiązanie, które może realnie zmienić sposób, w jaki funkcjonują miasta – czyniąc je bardziej przyjaznymi do życia, nie tylko dziś, ale i w przyszłości – mówi Agata Polityło, dyrektorka generalna w Wolt Polska.
Uczestnicy projektu planują w ramach pilotażu zrealizować 72 tys. dostaw bez emisji, co przełoży się na 360 tys. przejechanych kilometrów. Wyliczają, że pozwoli to zaoszczędzić 25 ton CO2.
Skalowalny projekt
Projekt NG SEED zaprojektowano jako model możliwy do skalowania. Według Wolt jego rezultaty mogą wyznaczyć kierunek dalszego rozwoju zeroemisyjnych dostaw w miastach.
Projekt NG SEED to dla nas świetna okazja, by przetestować potencjał systemu UNY mobility w przyspieszeniu przejścia na niskoemisyjne rozwiązania dostawcze w Europie Środkowej. Zapewniając naszym kurierom partnerskim dostęp do pojazdów z wymiennymi bateriami oraz inteligentnej infrastruktury, nie tylko ograniczamy emisje, ale także sprawiamy, że zrównoważone dostawy stają się bardziej dostępne i wydajne – podkreśla Jakub Moťovský, Head of Courier Strategy & Innovation na Europę Centralną w Wolt.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Pan Jasio będzie wkładał te bateryjki do bagażnika. A jego produkcję co2 policzyliście – bo to trochę cięzkie jest.
Kaziu czego się czepiasz elektryków ? a policzyłeś ile produkuje CO2 rafineria przy przerobie ON lub PB z baryłki ropy ?