Wyraźnie wzrosła globalna sprzedaż aut elektrycznych

Rho Motion, globalna firma badawcza analizująca rynek pojazdów elektrycznych, akumulatorów i powiązanych technologii, w najnowszym raporcie odnotowała wzrost globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych w pierwszym półroczu 2025 r.
Jak wskazują dane opublikowane przez Rho Motion, w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. na świecie sprzedano 9,1 mln samochodów elektrycznych (EV). To oznacza, że rynek EV wzrósł w tym czasie o 28% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r.
Liderem sprzedaży samochodów elektrycznych w analizowanym okresie pozostawały Chiny, które sprzedały 5,5 mln aut. Na drugim miejscu znalazła się Europa ze sprzedażą na poziomie 2 mln pojazdów, a podium zamknęły USA, Kanada i Meksyk, które sprzedały 900 tys. aut elektrycznych.
W krajach spoza głównych rynków (reszta świata) sprzedano 700 tys. samochodów elektrycznych. Sprzedaż w tym rejonie zanotowała największą dynamikę, bo aż o 40% r/r.
Według Rho Motion tylko w czerwcu 2025 r. globalna sprzedaż elektryków sięgnęła 1,9 mln. To wzrost o 7% w porównaniu z majem 2025 r.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w okresie styczeń-czerwiec 2025
- Globalnie: 9,1 mln (+28% r/r)
- Chiny: 5,5 mln (+32% r/r)
- Europa: 2,0 mln (+26% r/r)
- Ameryka Północna: 0,9 mln (+3% r/r)
- Reszta świata: 0,7 mln (+40% r/r)

Chiny dominują w globalnej sprzedaży elektryków
Dane dotyczące sprzedaży pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie 2025 r. wskazują, że Chiny dynamicznie przechodzą transformację elektryczną – ponad 60% wszystkich pojazdów elektrycznych sprzedanych na świecie w pierwszym półroczu 2025 r. trafiło do chińskich nabywców. Około 50% nowych samochodów kupowanych w Chinach to auta elektryczne.
Rynek chiński w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku wzrósł – pomimo negatywnych nastrojów – o 32% w ujęciu rok do roku. Pojawiły się doniesienia o wyczerpaniu się dotacji dla niektórych miast w pierwszej połowie roku, co ma odpowiadać za spowolnienie w Chinach. Jednak według Charlesa Lestera, menedżera ds. danych ruchu w Rho Motion, mimo pewnych obaw związanych z dotacjami oczekuje się, że ten silny trend sprzedaży utrzyma się w ciągu roku.
Europa notuje wzrost
Europejski rynek pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie roku wzrósł o 26%, osiągając poziom 2 mln sprzedanych egzemplarzy. Odnotowany wzrost sprzedaży jest jednak nierównomierny. Kluczowymi rynkami są Hiszpania (wzrost o 85%), Niemcy (+40%) i Wielka Brytania (+32%). Francja natomiast odnotowała spadek o około 13% głównie z powodu ograniczonego wsparcia finansowego, które wpływa na decyzje cenowo wrażliwych kierowców.
W Hiszpanii nadal obowiązuje silny program zachęt, który wspomógł wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w tym roku. W kwietniu 2025 r. program MOVES III został przedłużony do końca roku, co – jak odnotowują eksperci – przełożyło się na wysoką sprzedaż EV w maju i czerwcu.
Jednocześnie producenci wprowadzają na rynek coraz więcej niedużych i względnie tanich modeli, a chińskie marki – aby uniknąć europejskich ceł na pojazdy BEV – zwiększają ofertę hybryd plug-in.
Przypomnijmy, że w Polsce można nabyć samochody elektryczne z dofinansowaniem w ramach programu NaszEauto.
Wyzwania rynku północnoamerykańskiego
Ameryka Północna pozostaje najmniej dynamicznym rynkiem – wzrost sprzedaży wyniósł zaledwie 3%. W USA sprzedaż utrzymuje się na umiarkowanym poziomie (wzrost o 6%) i dotyczy głównie modeli kwalifikujących się do dopłat podatkowych w ramach ustawy Inflation Reduction Act. Dopłaty te mają zostać zniesione z końcem września 2025 r. w wyniku cięć budżetowych administracji Trumpa, wprowadzonych w ramach tzw. Wielkiej Pięknej Ustawy dotyczącej rynku pojazdów elektrycznych.
Nieco ponad połowa pojazdów elektrycznych sprzedanych w USA w tym roku kwalifikowała się do ulgi podatkowej. W związku z tym eksperci oczekują skoku popytu, po którym przewidywany jest gwałtowny spadek w ostatnim kwartale roku.
W Kanadzie sprzedaż samochodów elektrycznych spadła o około 23%, a w Meksyku wzrosła o około 20%.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
To dobry kierunek. Samochody na paliwa kopalne żywcem spalają ludzi w czasie kolizji w każdym tygodniu w Polsce. Samochody elektryczne nigdy nie powodują takich ekstremalnych sytuacji, a dodatkowo chińskie samochody mają baterie w innej technologii niż Tesla i zachód i są totalnie nie palne.