Pierwsza na świecie wirtualna elektrownia oparta na publicznych stacjach ładowania EV

Flexecharge to duńska firma technologiczna specjalizująca się w rozwiązaniach zarządzania elastycznością w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych. Jej platforma pozwala operatorom stacji (CPO) włączać szybkie ładowarki do świadczenia usług dla operatorów sieci i zarabiania na rynkach energii poprzez inteligentne sterowanie poborem mocy.
Flexecharge współpracuje z producentami sprzętu i operatorami sieci przesyłowych, dostosowując urządzenia do wymagań technicznych takich jak ultraszybka reakcja na sygnały aktywacyjne. Firma koncentruje się na przekształcaniu publicznych punktów ładowania z pasywnych odbiorców energii w aktywne zasoby systemowe.
Z kolei Recharge to największy operator sieci szybkiego i ultraszybkiego ładowania w krajach nordyckich. Firma zarządza tysiącami punktów w Norwegii, Szwecji, Finlandii i Danii, zapewniając kierowcom aut elektrycznych (EV) dostęp do infrastruktury o wysokiej mocy w kluczowych lokalizacjach drogowych i miejskich. Recharge rozwija model biznesowy, w którym stacje ładowania są nie tylko miejscem uzupełniania energii przez kierowców, ale także aktywnym elementem transformacji energetycznej – zdolnym świadczyć usługi elastyczności i wspierać integrację odnawialnych źródeł w systemie elektroenergetycznym.
Wirtualna elektrownia wykorzysta ładowarki EV
Teraz Flexecharge wraz z Recharge ogłosiły uruchomienie pierwszej na świecie wirtualnej elektrowni (VPP) opartej na publicznych stacjach szybkiego ładowania. Projekt został wdrożony w Szwecji i obejmuje 66 lokalizacji oraz ponad 500 punktów ładowania w strefie sieciowej SE3.
Inicjatywa jest przełomem, ponieważ po raz pierwszy publiczna infrastruktura szybkiego ładowania została zagregowana i zakwalifikowana do świadczenia usług elastyczności dla systemu elektroenergetycznego. Oznacza to, że stacje ładowania – dotąd postrzegane wyłącznie jako odbiorcy energii – stają się sterowalnymi jednostkami, które mogą brać udział w utrzymaniu stabilności sieci, generując przy tym dodatkowe przychody dla właścicieli stacji.
W praktyce huby ładowania zarządzane przez Recharge mogą teraz dostosowywać moc ładowania w ciągu kilku sekund, aby uczestniczyć w świadczeniu usług regulacji częstotliwości (FCR). Dzięki technologii Flexecharge i partnerstwu z firmą Fever, pełniącą rolę dostawcy usług bilansujących, redukcje mocy są dynamicznie rozdzielane pomiędzy wielu użytkowników. Pozwala to uniknąć drastycznego zmniejszenia tempa ładowania pojazdów elektrycznych.

Skala i wymagania techniczne
Według Flexecharge, wdrożone rozwiązanie agreguje obecnie 43 MWh zdolności elastyczności w ramach pojedynczego zasobu sieciowego. Aby zakwalifikować się do rynku usług systemowych, infrastruktura musiała spełnić rygorystyczne wymogi operatora sieci przesyłowej, w tym zdolność reakcji na sygnały aktywacyjne w czasie krótszym niż osiem sekund.
W projekt zaangażowali się także producenci ładowarek alpitronic i Kempower, którzy dostosowali swoje urządzenia do wymagań technicznych, umożliwiając tak szybką reakcję.
Nowy model biznesowy dla operatorów stacji ładowania
Dzięki temu przedsięwzięciu Recharge zyskuje nowe źródło przychodów, uzupełniające tradycyjną sprzedaż energii. Jak podkreśla Ludwig Hägglund, odpowiedzialny za rozwój rozwiązań energetycznych w Recharge, projekt dowodzi, że sieć publicznych stacji może nie tylko obsługiwać kierowców EV, ale także stabilizować system elektroenergetyczny, tworząc tym samym nowy model biznesowy dla operatorów infrastruktury.
Podobnego zdania jest Max Brandt, współzałożyciel i CEO Flexecharge, który zaznacza, że to „milowy krok nie tylko dla Recharge, ale dla całej branży ładowania EV”, otwierający drzwi do globalnej monetyzacji usług elastyczności.
Projekt w Szwecji to może być dopiero początek. Flexecharge zapowiada, że rozwiązanie może być w przyszłości rozszerzone na kolejne regiony sieciowe, a także zintegrowane z systemami magazynowania energii.
Oznacza to, że publiczne stacje szybkiego ładowania mogą stać się nie tylko kluczowym elementem elektromobilności, ale również aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej, wspierając integrację odnawialnych źródeł energii.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.