87 tys. punktów ładowania – nowe cele polityki transportowej w Polsce
Rząd przyjął nowe ramy polityki dla paliw alternatywnych, które do 2030 r. mają przyspieszyć rozwój elektromobilności oraz innych niskoemisyjnych źródeł energii w transporcie, w tym dla biometanu i wodoru.
Rada Ministrów przyjęła nową wersję „Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury”. Dokument przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyznacza kierunki działań w obszarze elektromobilności i paliw niskoemisyjnych do 2030 r.
Strategia dla transportu niskoemisyjnego
Nowe ramy polityki mają charakter strategiczny – określają cele i kierunki rozwoju dla nowoczesnych źródeł energii wykorzystywanych w transporcie. Obejmują one takie paliwa jak: energia elektryczna, metan (CNG i LNG), biometan oraz wodór, zwłaszcza w wersji niskoemisyjnej i odnawialnej.
Zgodnie z założeniami nowo opracowanego dokumentu w 2030 r. w Polsce ma działać prawie 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza ośmiokrotny wzrost w porównaniu z obecnym stanem.
Dzięki nowym regulacjom możliwe ma być przyspieszenie budowy infrastruktury – zarówno punktów ładowania pojazdów elektrycznych, jak i stacji tankowania wodoru. Celem jest stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa jakości powietrza.
Aktualizacja po ośmiu latach
Nowa wersja dokumentu zastępuje poprzednie ramy z 2017 r., dostosowując założenia do aktualnych realiów rynkowych i technologicznych. Uwzględnia również zmiany w przepisach unijnych i krajowych, w tym regulacje wynikające z rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) oraz ustawy o elektromobilności.
Cele infrastrukturalne na lata 2025–2030
Zgodnie z przyjętymi założeniami:
- liczba ogólnodostępnych punktów ładowania ma wzrosnąć z obecnych około 11 tys. do ponad 23,6 tys. w 2025 r. i blisko 87 tys. w 2030 r.,
- liczba punktów ultraszybkiego ładowania (powyżej 150 kW) ma zwiększyć się z 814 do 2609,
- liczba stacji tankowania wodoru ma wzrosnąć z 12 do 15 w 2025 r. i 37 w 2030 r.
Korzyści dla gospodarki i społeczeństwa
Rządowy dokument zakłada, że rozwój infrastruktury paliw alternatywnych pobudzi innowacyjność polskiego przemysłu, przyczyni się do rozwoju nowoczesnych technologii oraz poprawi jakość życia obywateli dzięki redukcji zanieczyszczeń powietrza.
Uchwała w sprawie przyjęcia nowych krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie wejdzie w życie dzień po jej ogłoszeniu. Dokument ma stanowić wytyczną dla samorządów i przedsiębiorców w planowaniu inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury niskoemisyjnego transportu.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Aby te punkty ładowania były jeszcze dostępne, to trzeba zmienić prawo karne. 30 lat ciężkich robót dla delikwentów którzy obcinają i kradną kable ze stacji ładowania.