REKLAMA
 
REKLAMA

87 tys. punktów ładowania – nowe cele polityki transportowej w Polsce

87 tys. punktów ładowania – nowe cele polityki transportowej w Polsce
Fot. Unsplash/Michael Maraisa

Rząd przyjął nowe ramy polityki dla paliw alternatywnych, które do 2030 r. mają przyspieszyć rozwój elektromobilności oraz innych niskoemisyjnych źródeł energii w transporcie, w tym dla biometanu i wodoru.

Rada Ministrów przyjęła nową wersję „Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury”. Dokument przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyznacza kierunki działań w obszarze elektromobilności i paliw niskoemisyjnych do 2030 r.

Strategia dla transportu niskoemisyjnego

Nowe ramy polityki mają charakter strategiczny – określają cele i kierunki rozwoju dla nowoczesnych źródeł energii wykorzystywanych w transporcie. Obejmują one takie paliwa jak: energia elektryczna, metan (CNG i LNG), biometan oraz wodór, zwłaszcza w wersji niskoemisyjnej i odnawialnej.

REKLAMA

Zgodnie z założeniami nowo opracowanego dokumentu w 2030 r. w Polsce ma działać prawie 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza ośmiokrotny wzrost w porównaniu z obecnym stanem.

Dzięki nowym regulacjom możliwe ma być przyspieszenie budowy infrastruktury – zarówno punktów ładowania pojazdów elektrycznych, jak i stacji tankowania wodoru. Celem jest stopniowe odchodzenie od paliw kopalnych, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz poprawa jakości powietrza.

Aktualizacja po ośmiu latach

Nowa wersja dokumentu zastępuje poprzednie ramy z 2017 r., dostosowując założenia do aktualnych realiów rynkowych i technologicznych. Uwzględnia również zmiany w przepisach unijnych i krajowych, w tym regulacje wynikające z rozporządzenia AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) oraz ustawy o elektromobilności.

REKLAMA

Cele infrastrukturalne na lata 2025–2030

Zgodnie z przyjętymi założeniami:

  • liczba ogólnodostępnych punktów ładowania ma wzrosnąć z obecnych około 11 tys. do ponad 23,6 tys. w 2025 r. i blisko 87 tys. w 2030 r.,
  • liczba punktów ultraszybkiego ładowania (powyżej 150 kW) ma zwiększyć się z 814 do 2609,
  • liczba stacji tankowania wodoru ma wzrosnąć z 12 do 15 w 2025 r. i 37 w 2030 r.

Korzyści dla gospodarki i społeczeństwa

Rządowy dokument zakłada, że rozwój infrastruktury paliw alternatywnych pobudzi innowacyjność polskiego przemysłu, przyczyni się do rozwoju nowoczesnych technologii oraz poprawi jakość życia obywateli dzięki redukcji zanieczyszczeń powietrza.

Uchwała w sprawie przyjęcia nowych krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych w transporcie wejdzie w życie dzień po jej ogłoszeniu. Dokument ma stanowić wytyczną dla samorządów i przedsiębiorców w planowaniu inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury niskoemisyjnego transportu.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Aby te punkty ładowania były jeszcze dostępne, to trzeba zmienić prawo karne. 30 lat ciężkich robót dla delikwentów którzy obcinają i kradną kable ze stacji ładowania.

 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne