Pierwszy w Polsce korytarz ładowania dla e-ciężarówek. GreenWay rozwija sieć eHDV
GreenWay uruchomił przy autostradzie A4 pierwszą w Polsce stację ładowania przeznaczoną dla elektrycznych pojazdów ciężarowych (eHDV). Jednocześnie rozpoczął budowę sieci punktów, które – wraz z trzema działającymi już lokalizacjami na Słowacji – mają stworzyć pierwszy korytarz ładowania łączący porty Szczecin–Świnoujście z Europą Środkową.
Operator rozwijający dotychczas publiczną infrastrukturę dla samochodów osobowych inwestuje także w systemy przystosowane do obsługi ciężkiego transportu. Część najnowszych hubów ładowania wyposażana jest w stanowiska eHDV. Pierwsze z nich zostały już oddane do użytku, a kolejne mają być uruchomione jeszcze w tym roku.
Rafał Czyżewski, prezes GreenWay, podkreśla, że firma dąży do tego, aby kierowcy zarówno aut osobowych, jak i ciężarowych mogli bez przeszkód planować trasy. Wskazuje, że dostępność i niezawodność infrastruktury są kluczem do rozwoju transportu elektrycznego również w segmencie ciężkim.
Pierwsze lokalizacje eHDV w Polsce i nowe plany inwestycyjne
Pierwszy polski hub przygotowany do obsługi elektrycznych ciężarówek powstał w Grodkowie przy trasie A4. Oferuje on dwa punkty ładowania o mocy do 400 kW oraz infrastrukturę manewrową ułatwiającą wjazd i wyjazd zestawów.
W realizacji znajdują się kolejne obiekty. W Kątach Wrocławskich budowana jest stacja o mocy 400 kW, również wyposażona w dwa stanowiska eHDV. Jej otwarcie planowane jest na początek grudnia 2025 r. W tym samym terminie działalność rozpocznie hub w Świnoujściu, także z dwiema strefami ładowania dla ciężarówek.
Równolegle GreenWay rozwija infrastrukturę eHDV na Słowacji, gdzie funkcjonują już trzy stacje, m.in. w Senci i Żylinie.
W 2026 r. operator zamierza uruchomić kolejne punkty ładowania eHDV w Polsce, zlokalizowane przy głównych trasach tranzytowych, takich jak A2, A4 i S3. Ma to zapewnić ciągłość przejazdów zeroemisyjnych na kluczowych szlakach transportowych.
Infrastruktura heavy-duty dla przemysłu i dużych flot
Firma rozwija również rozwiązania przeznaczone dla przemysłu i logistyki. Przykładem jest współpraca z Holcim, jednym z największych producentów materiałów budowlanych w Europie. Obejmuje ona budowę stacji ładowania dla ciężkiego sprzętu pracującego w trudnych warunkach, m.in. w kopalniach, cementowniach i portach. Do tej pory powstały cztery takie instalacje o łącznej mocy 1,3 MW, a docelowo ich moc ma sięgnąć około 3 MW. Stacje montowane są w odpornych na pył kontenerach, wyposażonych w systemy chłodzenia cieczą i przystosowanych do obsługi maszyn o masie do 100 ton.
Drugim projektem jest realizacja infrastruktury flotowej dla Scanii na Słowacji, w Czechach i na Węgrzech. W jego ramach powstały pierwsze stacje wysokiej mocy, m.in. instalacje 400 kW w Senci i Żylinie. Projekt ma tworzyć jednolity system transgraniczny obejmujący centralne zarządzanie, monitoring oraz pełne wsparcie operacyjne.
Dynamika rozwoju sieci GreenWay
GreenWay Polska, funkcjonująca na polskim rynku od 2016 r., jest częścią międzynarodowej grupy GreenWay działającej w obszarze elektromobilności od 2011 r. Operator zarządza obecnie siecią obejmującą ponad 2,4 tys. publicznych punktów ładowania w 1060 lokalizacjach, z czego znaczną część stanowią szybkie ładowarki prądu stałego o mocy przekraczającej 50 kW.
Z infrastruktury korzysta około 157 tys. kierowców pojazdów elektrycznych, którzy – dzięki umowom roamingowym – mogą ładować swoje auta również na tysiącach stacji w innych krajach Europy. Według danych firmy skala wykorzystania sieci pozwoliła ograniczyć emisje o 36 tys. ton CO₂ oraz 222 tony tlenków azotu w porównaniu z eksploatacją pojazdów spalinowych.
GreenWay – poza świadczeniem usług ładowania – oferuje także budowę i kompleksowe zarządzanie infrastrukturą dla innych podmiotów. Elementem tej działalności jest m.in. instalacja stacji ładowania przy większości z 360 sklepów sieci Aldi w Polsce. Zlokalizowane na parkingach urządzenia są dostępne dla wszystkich użytkowników aut elektrycznych. Szerzej na ten temat w artykule: Aldi rozwija infrastrukturę ładowania aut elektrycznych we współpracy z GreenWay.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.