Biedronka stawia na słońce – ponad 2 tys. sklepów zasilanych energią odnawialną

Sieć sklepów Biedronka ogłosiła osiągnięcie ważnego etapu w swojej transformacji energetycznej – ponad 2 tys. sklepów w całej Polsce zostało wyposażonych w instalacje fotowoltaiczne.
Jak wylicza Biedronka, w 2022 r. instalacje fotowoltaiczne działały jedynie w 8 sklepach. W ciągu 3 lat liczba ta wzrosła do 2072, co – jak podkreśla sieć – stawia ją w czołówce krajowego sektora handlu detalicznego pod względem tempa inwestycji w odnawialne źródła energii.
Projekt realizowany jest we współpracy z firmą GreenYellow, która wspiera partnerów biznesowych od etapu planowania, poprzez realizację, aż po obsługę techniczną systemów OZE.
Energia odnawialna także w logistyce
Rozwiązania oparte na OZE wdrażane są nie tylko w sklepach, ale również w centrach dystrybucyjnych. Panele słoneczne funkcjonują obecnie w 8 z 17 takich obiektów. Ich instalacją zajmuje się EDP Group – międzynarodowa firma specjalizująca się w energetyce odnawialnej.
Zmniejszenie emisji CO2 i oszczędność zasobów
Dzięki rozwojowi infrastruktury fotowoltaicznej coraz więcej sklepów i obiektów sieci każdego dnia zasilanych jest energią pozyskiwaną ze słońca. Jak wylicza Biedronka, w czerwcu 2025 r, sieć osiągnęła rekordowy poziom produkcji energii odnawialnej, wynoszący 17,5 GWh.
W pierwszym półroczu 2025 r. Biedronka uniknęła emisji 85 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ta ilość odpowiada efektowi środowiskowemu, jaki daje posadzenie niemal 3,9 mln drzew. Wyprodukowana energia mogłaby zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne ponad 53 tys. gospodarstw domowych.
Korzyści dla środowiska i konsumentów
Około 16% całkowitego zużycia energii w sklepach z instalacjami PV pochodzi obecnie z energii słonecznej. Energia ta wykorzystywana jest na bieżąco – zasila oświetlenie, chłodnie, kasy i systemy klimatyzacji. Jak podkreślają przedstawiciele sieci, inwestycje w fotowoltaikę nie tylko ograniczają zużycie energii z sieci i emisję CO2, ale także przynoszą wymierne korzyści operacyjne i wspierają zrównoważony rozwój.
Perspektywy na przyszłość
Biedronka zapowiada dalsze inwestycje w zieloną energię. Tam, gdzie jest to technicznie możliwe, planowane są kolejne instalacje PV. Sieć konsekwentnie realizuje strategię, która łączy troskę o środowisko z efektywnością energetyczną i ekonomiczną.
Nie tylko Biedronka
Biedronka nie jest jedyną siecią marketów w Polsce, która postawiła na rozwój odnawialnych źródeł energii. Inne obecne w naszym kraju sieci także inwestują w OZE. Na zasilanie swoich obiektów z instalacji fotowoltaicznych zdecydowały się m.in. Stokrotka, Dino, Kaufland, Lidl, Netto, Aldi i Carrefour.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Super. U mnie na osiedlu sklep Biedronka tez ma instalacje fotowoltaiczną.
To jest bardzo ciekawe, całe to zamieszanie. Biedronka ze względów politycznych zakłada panele.
A tak na prawdę to ściema, podczas wyłączenia energii z sieci zasilanie z paneli i banku wystarcza na 23 minuty. I takie są fakty.