URE: Według Polaków magazyny energii najważniejsze dla rozwoju energetyki

Według badania Urzędu Regulacji Energetyki większość Polaków chce większego wsparcia dla odnawialnych źródeł energii przez sektor publiczny. Wśród rozwiązań sprzyjających rozwojowi rynku energetycznego na pierwszym miejscu wskazano budowę magazynów energii.
Najnowsze badania opinii publicznej Urząd Regulacji Energetyki (URE) przeprowadził na przełomie kwietnia i maja br. wspólnie z agencją badawczą Smartscope. Celem ma być poznanie postaw i wiedzy odbiorców energii elektrycznej.
– Od momentu objęcia funkcji prezesa URE wskazywałem na wagę społecznego aspektu transformacji energetycznej. W tym kontekście niezwykle istotna jest staranna i rzetelna edukacja na temat kierunków i celów zmian zachodzących w energetyce. Jednak, aby skutecznie podnosić świadomość odbiorców energii i motywować ich do proaktywnych oraz racjonalnych zachowań, zarówno ustawodawca, jak i regulator muszą dysponować aktualną i dogłębną wiedzą na temat postaw i poziomu wiedzy odbiorców odnośnie do elektroenergetyki – mówi prezes URE Rafał Gawin.
Jak podaje URE, respondenci zostali dobrani spośród osób całkowicie lub częściowo odpowiedzialnych za opłacanie rachunków za energię elektryczną w gospodarstwie domowym. W ostatnim badaniu wyszczególniono dwie nowe kategorie odbiorców: prosumentów (15%) i posiadaczy pomp ciepła (10%).
Obawa przed wzrostem cen energii
W wynikach badań URE podano, że aż 74% badanych uważa, że opłaty za energię są dziś bardziej uciążliwe niż dwa, trzy lata temu. Odczucie to nasila się wśród mieszkańców domów jednorodzinnych i szeregowych – w tym wypadku wyraża je 80% ankietowanych.
Średnia deklarowana wysokość ostatniego rachunku za energię wyniosła 289 zł. Płatności najczęściej regulowane są co miesiąc (33%) lub dwa (54%).

Aż 66% badanych obawia się niekontrolowanego wzrostu cen energii w najbliższym czasie (obaw w tej kwestii nie ma tylko 7% respondentów). Jako główne czynniki wpływające na wzrost cen najczęściej wskazywane są: polityka Unii Europejskiej, polityka krajowa, ceny surowców energetycznych.
Polacy za rozwojem OZE
W badaniu 51% ankietowanych zadeklarowało, że zna źródła, z których pozyskiwana jest energia elektryczna, oraz ich wpływ na środowisko naturalne. Jednocześnie 64% pytanych stwierdziło, że sektor publiczny powinien w większym stopniu wspierać rozwój odnawialnych źródeł energii.
Za najważniejsze rozwiązania sprzyjające rozwojowi rynku energii ankietowani wskazali głównie (w pytaniu wielokrotnego wyboru):
- budowę magazynów energii (65%),
- rozwój morskich farm wiatrowych (58%),
- rozwój energii jądrowej (55%),
- rozwój energetyki wiatrowej na lądzie (54%),
- dalsze mrożenie cen energii (54%).
Słaba wiedza o rynku energii
Zasadniczo badania pokazały, że Polacy nie mają wystarczających informacji o rynku energii. Tylko 29% pytanych zadeklarowało, że rozumie, jak on działa, w tym zna mechanizmy ustalania cen. Jednocześnie ponad 35% było w tej kwestii niezdecydowanych.
Zaledwie 24% ankietowanych przyznało, że rozumie działania instytucji odpowiedzialnych za politykę energetyczną. Przeciwnego zdania było 39%, a skonkretyzowanej opinii w tej kwestii nie miało 37%.
– Poziom wiedzy i zrozumienie mechanizmów rynku energii elektrycznej uzależnione są w dużej mierze od rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji przekazywanej odbiorcom przez przedsiębiorstwa energetyczne. Przekaz kierowany do odbiorcy końcowego, w szczególności konsumenta, musi być transparentny, a procedury proste. Z praktyki rzeczników konsumentów wynika, że odbiorcy nie są rzetelnie i jasno informowani o różnicach pomiędzy ofertą taryfową a ofertami rynkowymi i niestety nie posiadają wiedzy na temat możliwości wyboru – zauważa Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kutnie, Aleksandra Bielecka.
Prawa konsumenckie i rachunki za prąd
Korzystanie z taryf, które są zatwierdzane przez Prezesa URE, zadeklarowało 68% ankietowanych. Do korzystania z oferty wolnorynkowej przyznaje się 6%, a pozostali odbiorcy nie orientują się, z jakiego typu umowy korzystają. Świadomość nowego typu umów na sprzedaż energii z ceną dynamiczną wykazało 57% uczestników badania, a 10% z nich skorzystało.
Więcej osób wiedziało, że może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej (73%), ale niewielu z badanych (tylko 13%) zdecydowało się na takie działanie.
Świadomość i postawy samych prosumentów pokazuje poniższa grafika.

Faktury za prąd
Wśród najczęstszych nieprawidłowości dotyczących rachunku za energię elektryczną wskazywano:
- zbyt wysoki rachunek lub nieoczekiwaną podwyżkę (35%),
- niezrozumiałe opłaty/faktury (32%),
- błędy w naliczaniu zużycia i opłat (22%).
Aż 88% konsumentów wie, że rachunek za energię składa się z opłaty za zużycie oraz za dystrybucję energii, jednak 38% nie rozumie sensu tego podziału. Faktury za energię elektryczną za czytelne uznało 41% badanych, prawie tyle samo (40%) stwierdziło, że są zrozumiałe. Ponad połowa (56%) uważa, że kwota należności do zapłaty jest łatwa do znalezienia.

Co wynika z badań dla URE?
Urząd Regulacji energetyki podaje, że sondaż przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 1025 respondentów metodą wywiadów internetowych na panelu badawczym konsumentów (CAWI). Pytania podzielono na dziewięć bloków: wiedza i postawy wobec rynku energii; świadomość możliwości zmiany sprzedawcy energii; ocena i zrozumienie faktur za energię; wiedza o zużyciu energii; wydatki: postawy, wiedza, obciążenia; świadomość mechanizmów rynkowych; świadomość oszustw na rynku energii; potrzeby odbiorców energii elektrycznej; atrakcyjność potencjalnych rozwiązań.
Wnioski z badania mają pomóc URE w wykonywaniu jego ustawowych zadań. Regulator wskazuje, że jego nadrzędnym celem jest równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców.
Według oceny ekspertki z Uniwersytetu Jagiellońskiego wyniki badania pokazują, że wciąż są obszary wymagające działań edukacyjnych i większej uwagi URE.
Wzmocnienia wymagają kompetencje odbiorców w trzech głównych obszarach: poznawczym – czyli dotyczącym wiedzy o tym, jak działa rynek energii, jaka jest rola URE oraz jak ustalane są taryfy; emocjonalnym – związanym z budowaniem zaufania konsumentów, zmniejszaniem ich niepewności i poczucia zagubienia oraz praktycznym – obejmującym świadome wybory, korzystanie z przysługujących praw konsumenckich oraz regularne monitorowanie zużycia energii – wylicza prof. Aleksandra Wagner z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dodaje, że podobne wyzwania dotyczą wielu krajów Unii Europejskiej, które chcą zaangażować obywateli w procesy transformacji energetycznej.
Pełen raport URE można pobrać z tej strony.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
,,Regulator wskazuje, że jego nadrzędnym celem jest równoważenie interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców.”- Urząd ten nie wykonuje tego zadania wcale, Prezes ma tego świadomość, ale nadal pieprzy o tym jak to równoważenie interesów jest nadrzędnym celem.W ustawie brak kary gdy URE celu tego nie wykonuje wogóle i wszyscy pracownicy Prezesa (pracownicy URE) mają przekonanie, że wobec powyższego można bez ryzyka pilnować WYŁĄCZNIE interesów Monopolu Dystrybucji, bo ten w razie utraty pracy w URE zawsze daje etat w Spółce energetycznej byłemu pracownikowi URE, który zawsze ma kontakty Spółce przydatne i wiedzę i tym jak sfałszować informacje przekazane do URE w toku formalnych postępowań by URE krzywdy Spółce nie uczyniło.Tam zatem mamy kółko zamknięte w zwrotnym mechaniźmie poplecznictwa za pieniądze podatników.