Orsted wyprodukuje e-metanol w ramach projektu Power-to-X

Orsted wyprodukuje e-metanol w ramach projektu Power-to-X
fot. Orsted

Duński koncern energetyczny wykupił udziały w projekcie największej w Europie bezemisyjnej produkcji metanolu dla żeglugi – FlagshipONE. Będzie to pierwszy obiekt Power-to-X Orsted na skalę komercyjną. Wytwarzać ma 50 tys. ton e-metanolu w skali roku.

Jak informuje Orsted, koncern ma ambicję osiągnęcia wiodącej pozycji rynkowej w dziedzinie odnawialnego wodoru i paliw ekologicznych. Do realizacji tego celu ma się przyczynić podjęcie ostatecznej decyzji inwestycyjnej (FID) o przejęciu na własność projektu FlagshipONE – poprzez nabycie pozostałych 55 proc. udziałów w projekcie od Liquid Wind AB, pierwotnego dewelopera.

Obiekt FlagshipONE położony będzie w Ornskoldsvik w północnej Szwecji, na terenie opalanej biomasą elektrociepłowni Horneborgsverket, eksploatowanej przez Ovik Energi. FlagshipONE ma być największym w Europie zakładem produkcji ekologicznego e-metanolu. Orsted rozpocznie budowę na miejscu wiosną 2023 roku. Obiekt ma zacząć działać w 2025 roku i wytwarzać około 50 tys. ton zielonego metanolu rocznie.

REKLAMA

E-metanol w FlagshipONE będzie produkowany przy wykorzystaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz biogennego dwutlenku węgla wychwytywanego przez Horneborgsverket. Ponadto we FlagshipONE w procesie wytwarzania e-metanolu stosowana będzie para, woda procesowa i woda chłodząca z elektrociepłowni Horneborgsverket. Nadmiar ciepła z procesu produkcji zostanie dostarczony z powrotem do Ovik Energi i włączony do sieci ciepłowniczej.

Produkowany e-metanol ma wesprzeć dekarbonizację światowego sektora żeglugi.

Zaangażowanie Orsted w ekologiczną żeglugę

Jak podaje duńska firma, globalna żegluga odpowiada za około 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla. Orsted koncentruje się na tym obszarze, realizując swoje projekty Power-to-X w Europie Północnej i Stanach Zjednoczonych. FlagshipONE będzie jednak pierwszym projektem dotyczącym produkcji e-metanolu w ramach sektora paliw ekologicznych Orsted.

Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatu, dekarbonizować trudne do elektryfikacji sektory i zabezpieczyć regionalną niezależność energetyczną. Orsted jest zdeterminowany, aby przewodzić zielonej transformacji społeczeństwa i właśnie to robimy, budując projekty takie jak FlagshipONE. E-metanol jest najlepszym dostępnym obecnie rozwiązaniem, które pozwoli na dekarbonizację trudnych do elektryfikacji sektorów, takich jak globalna żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi na skalę komercyjną Orsted przełamie pierwsze granice w rozwoju naszej wiodącej w branży linii projektów związanych z e-metanolem – powiedział Mads Nipper, prezes Grupy i dyrektor generalny Orsted.

REKLAMA

Firma rozwija też projekty „Green Fuels for Denmark” w Kopenhadze oraz „Project Star” na amerykańskim wybrzeżu Zatoki Perskiej, w ramach których produkuje duże ilości etanolu na potrzeby dekarbonizacji żeglugi.

Technologia o wysokim stopniu ryzyka

Decydując się na przejęcie FlagshipONE, Orsted podejmuje ryzyko, ponieważ branża ekologicznych paliw dla żeglugi wciąż czeka na regulacje, które zwiększą popyt i pobudzą rozwój sektora e-paliw na dużą skalę. Dopóki odpowiednie przepisy nie zostaną wprowadzone, ceny e-metanolu, nawet w przypadku światowej klasy aktywów Power-to-X, takich jak FlagshipONE, są obarczone znaczną niepewnością.

Nasze pierwsze projekty związane z morską energią wiatrową wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale widzieliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego w zielonej transformacji. Obecnie Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym – w Orsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii – zapewniła Olivia Breese, prezes Orsted Power-to-X.

– Jednak branża Power-to-X pilnie potrzebuje wspierających ram, które umożliwią odejście od paliw kopalnych, dlatego wzywamy decydentów do podjęcia działań, które będą odpowiadać ambicjom klimatycznym deweloperów i firm żeglugowych – podkreśliła Breese.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.