REKLAMA
 
REKLAMA

Politechnika Wrocławska pokieruje europejskim projektem badań nad „zieloną” stalą dla kolejnictwa

Politechnika Wrocławska pokieruje europejskim projektem badań nad „zieloną” stalą dla kolejnictwa
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Politechnika Wrocławska objęła rolę lidera w międzynarodowym projekcie „GreenSteel4Rail”, którego celem jest opracowanie nowych gatunków stali do zastosowania w infrastrukturze kolejowej. Badania mają się przyczynić do redukcji emisji dwutlenku węgla, zwiększenia trwałości torów oraz wdrożenia innowacyjnych rozwiązań w transporcie szynowym.

W prace zaangażowane będą jednostki naukowe i przemysłowe z Polski, Hiszpanii, Niemiec, Portugalii i Belgii. Projekt otrzymał blisko 11,3 mln euro z Funduszu Badawczego Węgla i Stali Komisji Europejskiej.

Badania nad nowymi gatunkami stali

Zespół pod kierunkiem dr inż. Aleksandry Królickiej z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej planuje opracować gatunki stali o podwyższonej trwałości, przeznaczone do produkcji szyn kolejowych. Naukowcy skupią się na optymalizacji procesów wytwarzania w elektrycznym piecu łukowym (ang. Electric Arc Furnace, EAF), doborze składu chemicznego, kontroli mikrostruktury, obróbce plastycznej oraz technologii łączenia i instalacji torów, a także przygotowania powierzchni szyn do eksploatacji.

REKLAMA

Gotowy demonstrator obejmie kilkanaście wytopów przemysłowych i 180 metrów torów kolejowych, które zostaną zainstalowane w zakładach ArcelorMittal w Hiszpanii.

Realizacja projektu ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2026 r. i  potrwać 4,5 roku.

Redukcja emisji i wydłużenie cyklu życia szyn

Sektor wytwarzania stali odpowiada globalnie za około 25% emisji CO2 generowanych w przemyśle. Zgodnie z założeniami projektu zastosowanie pieców EAF ma pozwolić na redukcję tej emisji o około 35% w porównaniu z tradycyjnymi procesami opartymi na wielkich piecach. Twórcy projektu szacują, że może to oznaczać ograniczenie emisji o około milion ton CO2 rocznie.

Wytwarzanie stali z wykorzystaniem pieców EAF odznacza się także wysokim wykorzystaniem złomu, sięgającym nawet 90%.

Nowe gatunki stali mają się cechować dłuższym cyklem życia, co pozwoli ograniczyć zużycie surowców i tym samym obniżyć ślad węglowy w sektorze kolejowym. Badacze zamierzają wykorzystać rozwiązania inspirowane stopami o podwyższonej entropii oraz wprowadzić wielofazowe struktury bainityczne i martenzytyczne o większej plastyczności i odporności na pękanie. Dodatkowo planowane jest wzmocnienie powierzchni szyn oraz ich regeneracja metodami laserowymi.

Szeroki zakres badań i współpraca międzynarodowa

Projekt obejmuje pełen cykl rozwoju materiałów – od opracowania procesów wytwarzania i projektowania składu chemicznego po przygotowanie demonstratora przemysłowego.

REKLAMA

W przedsięwzięciu uczestniczy 11 partnerów przemysłowych i naukowych. ArcelorMittal  z Hiszpanii opracuje technologię wytwarzania stali w piecach EAF i wyprodukuje szyny demonstracyjne. Vias (Hiszpania) zajmie się instalacją torów, a Elektro Thermit z Niemiec opracuje technologię spawania termitowego. Tecnoclad (Hiszpania) odpowie za metody regeneracji powierzchni przy użyciu technologii laserowych.

Jednostki badawcze, takie jak CSIC (Hiszpania), CRM (Belgia), Sieć Badawcza Łukasiewicz (Polska) i ISQ (Portugalia), będą prowadzić proces projektowania nowych gatunków stali oraz analizy mikrostruktury, przemian fazowych, obróbki cieplnej i właściwości mechanicznych nowych gatunków stali.

Udział zespołów z Politechniki Wrocławskiej

Na Politechnice Wrocławskiej badania będą się koncentrować na:

  • analizie właściwości mechanicznych nowych gatunków stali (zespół prof. Zbigniewa Gronostajskiego),
  • ocenie ich wytrzymałości zmęczeniowej (prof. Grzegorz Lesiuk),
  • badaniu mechanizmów pękania i ewolucji struktury (dr inż. Aleksandra Królicka),
  • analizie proszków i powłok laserowych (dr inż. Paweł Sokołowski),
  • obserwacji mikrostruktury w skali nano (dr hab. inż. Andrzej Żak, prof. uczelni).

W prace badawcze włączą się również doktoranci i studenci, którzy będą wspierać proces optymalizacji materiałów w skali laboratoryjnej i przemysłowej. W ramach inicjatywy European Training Networks SteelTogether zaplanowano ich wizyty w jednostkach partnerskich.

 

Politechnika Wrocławska
Fot. Politechnika Wrocławska

Harmonogram projektu

Pierwszy demonstrator ma powstać w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia projektu. Obejmie opracowanie technologii wytwarzania stali w piecu EAF w zakładach ArcelorMittal. Następnie zostaną wyprodukowane i przetestowane szyny kolejowe – początkowo z komercyjnego gatunku stali perlitycznej, a następnie z nowego materiału opracowanego w laboratoriach.

Instalacja toru testowego na terenie zakładu ArcelorMittal planowana jest w ostatnim roku realizacji projektu.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne