Renault zbuduje na portugalskiej wyspie system energetyczny przyszłości
Renault oraz portugalski dostawca energii Empresa de Electricidade da Madeira (EEM) planują stworzyć na wyspie Porto Santo nowatorski system energetyczny – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
Projekt zostanie oparty na czterech głównych filarach: samochodach elektrycznych, magazynach energii, inteligentnej sieci ładowania oraz technologii Vehicle-to-Grid (V2G). Realizacja planów Renault oraz EEM pozwoli na zwiększenie niezależności energetycznej Porto Santo oraz przyczyni się do wzrostu udziału energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych.
Partnerzy rozpoczęli realizację projektu na początku bieżącego roku, a czas jego trwania określono na 18 miesięcy. Planowane działania zostaną podzielone na trzy fazy.
W pierwszej z nich, 20 ochotników otrzyma 14 egzemplarzy całkowicie elektrycznego modelu ZOE oraz 6 sztuk Kangoo Z.E. Samochody będą korzystać z 40 punktów ładowania umieszczonych na wyspie przez Renault oraz EEM.
W fazie drugiej, która rozpocznie się do końca 2018 r., pojazdy posłużą jako mobilne magazyny energii, dzięki technologii V2G. EV będą w stanie oddawać energię elektryczną z powrotem do sieci w czasie największego zapotrzebowania np. w godzinach szczytu.
W fazie trzeciej, częściowo zużyte baterie litowo-jonowe pochodzące z samochodów Renault zostaną wykorzystane do gromadzenia energii wytwarzanej przez farmy wiatrowe i słoneczne zlokalizowane na terenie Porto Santo. Podobnie jak w przypadku technologii V2G, magazyny stacjonarne zapewnią dodatkowe źródło energii w okresach, gdy będzie najbardziej potrzebna.
– Jesteśmy zachwyceni z powodu rozpoczęcia współpracy z EEM i regionalnym rządem Madery, dzięki której stworzymy ten bezprecedensowy inteligentny ekosystem elektryczny, który pokazuje, w jakim stopniu rewolucja elektryczna zmienia nasze codzienne życie, poza samym sektorem transportu. Naszym celem jest zbudowanie modelu, który można przenieść na inne wyspy, ekologiczne dzielnice i miasta, jednocześnie konsekwentnie dążąc do wprowadzenia na szeroką skalę rozwiązań w zakresie elektromobilności, które są dostępne dla wszystkich – komentuje Eric Feunteun, dyrektor Renault ds. programu pojazdów elektrycznych.
Oprócz EEM i Renault, w projekcie realizowanym na Porto Santo uczestniczą takie podmioty jak ABB, Bouygues Energies et Services oraz The Mobility House.
Porto Santo nie jest dużą wyspą – zamieszkuje ją ok. 5 000 osób, a jej powierzchnia wynosi 42,5 km2 – jednak realizacja projektu umożliwi wykorzystanie testowanych rozwiązań na większą skalę w przyszłości.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych