Magazyny energii bez zgłoszenia do 30 kWh. Prezydent zdecydował
Najnowsza nowelizacja ustawy Prawo budowlane wprowadza nowe wymogi dotyczące instalacji magazynów energii. O ich wejściu w życie przesądził podpis prezydenta Karola Nawrockiego. Nowe przepisy wprowadzają też dodatkowe wymagania w zakresie montażu małych turbin wiatrowych.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał przygotowaną przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii ustawę o zmianie ustawy Prawo budowlane. Jest to jedna z ustaw opracowanych w ramach prowadzonego przez rząd procesu deregulacyjnego. Nowe przepisy co do zasady mają doprowadzić do uproszczenia i przyspieszenia procesu inwestycyjno-budowlanego, a także wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez uczestników procesu budowlanego oraz organy administracji.
Nowa definicja magazynów energii
Najnowsze zmiany w Prawie budowlanym wprowadzają nowe wymogi między innymi w zakresie instalacji magazynów energii, które przy okazji otrzymają w tej ustawie nową definicję. Zgodnie z jej brzmieniem przez takie urządzenie należy rozumieć:
„magazyn energii elektrycznej w rozumieniu art. 3 pkt 10k ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834, 859, 1847 i 1881 oraz z 2025 r. poz. 303), a także instalację umożliwiającą magazynowanie energii elektrycznej i wprowadzenie jej do instalacji elektrycznej obiektu budowlanego lub bezpośrednie zasilanie urządzeń budowlanych”.
Magazyny energii poza budynkami
Nowe przepisy zakładają dopisanie do katalogu inwestycji zwolnionych z konieczności zgłoszenia i uzyskania pozwolenia na budowę – zawartym w Prawie budowlanym – magazynów energii o maksymalnej pojemności nominalnej 30 kWh (początkowa propozycja zakładała przyjęcie progu 20 kWh, jednak została zmieniona na korzyść branży magazynów energii i inwestorów na etapie prac w Sejmie).
Dla grupy większych magazynów wolnostojących o pojemności 30-300 kWh nowe przepisy przewidują obowiązek zgłoszenia budowy, wykonania projektu zagospodarowania terenu i uzgodnień przeciwpożarowych, natomiast w grupie magazynów wolnostojących o pojemności rzędu 300–2000 kWh konieczne będzie dodatkowo zawiadomienie organów Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu budowy wraz z dostarczeniem planu magazynu. W przypadku największych magazynów o pojemności ponad 2000 kWh obowiązywać ma pozwolenie na budowę.
Magazyny energii w budynkach
Nieco inne rozwiązania przyjęto dla magazynów instalowanych w budynkach. W tej grupie – podobnie jak w zakresie magazynów wolnostojących – ustawodawca nie przewidział żadnych obowiązków dla urządzeń do 30 kWh. Natomiast dla instalowanych w budynkach magazynów energii o pojemności 30–300 kWh potrzebne będzie zgłoszenie budowy, wykonanie dokumentacji technicznej, uzgodnienia przeciwpożarowe, a także projekt wykonany przez osobę z uprawnieniami w zakresie projektowania instalacji elektrycznych. Z kolei zainstalowanie w budynkach magazynów energii o pojemności powyżej 300 kWh będzie wymagać uzyskania pozwolenia na budowę.
Nowe przepisy w większości wejdą w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Nowe wymogi dla małych turbin wiatrowych
W podpisanej przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo budowlane znalazły się także przepisy określające wymagania związane z montażem małych elektrowni wiatrowych.
Z obowiązków przewidzianych przez Prawo budowalne mają zostać zwolnione roboty polegające na instalacji „na obiekcie budowlanym urządzeń technicznych wraz z masztami służących do wytwarzania energii elektrycznej z energii wiatru o mocy nie większej niż moc mikroinstalacji [red. – 50 kW] oraz o łącznej wysokości nie większej niż 3 m, z wyjątkiem obiektów sytuowanych na obszarze objętym planem generalnym lotniska użytku publicznego”.
Nowe przepisy w zakresie małych elektrowni wiatrowych wprowadzają także zmiany w ust. 3 artykułu 29 Prawa budowlanego, który określa przedsięwzięcia niewymagające decyzji o pozwoleniu na budowę, ale wymagające zgłoszenia.
Więcej na ten temat w artykule: Nowe zasady montażu małych elektrowni wiatrowych uchwalone przez Sejm.
Piotr Pająk
Piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Czekam na dotację i biorę (a raczej odbieram wcześniej zapłacone podatki). Tylko nie wiem czy takim jak ja (bez PV) będzie przysługiwało.
Nagłówek deklaruję SUKCES. Deregulacja i usprawnienie..? Proszę o wskazanie kto na tym realnie skorzysta.
Różne typy chemii baterii mają różne profile ryzyka pożarowego, tu wszystko wrzucone do jednego worka. Ryzyko pożaru NIE skaluje się liniowo z pojemnością, ważne sa gęstość energii, konfiguracja pakietu, bms, wentylacja, lokalizacja i CHEMIA OGNIW. Magazyn 20kwh źle zaprojektowany jest bardziej niebezpieczny niz 150 kWh dobrze zaprojektowane. Prawo ignoruję to całkowicie. Proszę o pokazanie badan z analizą, które wskazują, < 30 kwh jako bezpieczny próg. Wczoraj artykuł, ze wzrośnie mocno zapotrzebowanie na prąd a dziś ograniczenie magazynów energii do 30 kWh, jeśli chcesz więcej przejdź dodatkowe procedury, dodatkowe koszty, dodatkowy czas. Brak uzasadnienia, dlaczego dla większych systemów wymagane są formalności. Artykuł nie pyta, czy ta regulacja jest racjonalna. Nie ma pytań, czy 30 kwh ma sens techniczny, czy wynika z badań, analizy awaryjnosci, norm pożarowych, czy próg wynika z analizy ryzyka, czy istnieją badania uzasadniające taki podział. Brak pytań.. Czy definicja magazynu energii jest technicznie poprawna? Dlaczego pojęcie nie definiuję zjawiska fizycznego a tylko nazwę? Brak pytan = brak analizy. To 30 -300 kwh to gospodarstwa rolne, warsztaty, MŚP, wspólnoty, mikro przemysł a to jest KRĘGOSŁUP transformacji energetycznej. Nowe przepisy czynią te instalacje droższymi, wolniejszymi, bardziej ryzykownymi formalnie, efekt ludzie zostaną przy do 30 kwh, w ogóle zrezygnują badz beda kombinować na "styk". To jest duszenie INNOWACJI. To nie jest UPROSZCZENIE, to jest rozszerzenie kontroli … nad technologią. Z punktu widzenia nauki – arbitralne, nienaukowe; inżynierii – błędne kryterium ryzyka; ekonomii – zwiększa koszty transakcyjne; systemów – hamuje skalowanie; , klimatu – spowalnia magazynowanie. Ryzyko = projekt, + chemia + instalacja + środowisko a nie POJEMNOŚĆ. Magazyn energii nie może byc w prawie BUDOWLANYM! Tu nie ma analizy, nie ma krytyki, nie ma porównań, brak rozróżnienia technologii. Przykro ale artykuł nie demaskuje niczego z powyższych tylko oswaja ludzi z FAKTEM.