Klienci GreenWay Polska wykorzystali 567 MWh energii elektrycznej

Klienci GreenWay Polska wykorzystali 567 MWh energii elektrycznej
Rafał Czyżewski. Fot. GreenWay Polska

GreenWay Polska, operator i dostawca usług ładowania w największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych, zakończył 2019 rok ze 175 ładowarkami, pierwszymi w Polsce ultraszybkimi ładowarkami 150 kW i pierwszym wielostanowiskowym hubem ładowania. Spółka zwraca przy tym uwagę na problem wysokich taryf za dystrybucję, które utrudniają rozbudowę sieci stacji szybkiego ładowania.  

W 2019 roku w sieci GreenWay Polska pojawiło się 79 nowych ładowarek – w tym 40 szybkich stacji DC oraz 39 stacji AC. Łącznie w sieci działa 115 stacji szybkich oraz 60 stacji AC. Wśród tych ostatnich 14 to urządzenia własne, pozostałe to urządzenia partnerskie, włączone do sieci w ramach oferty biznesowej i zarządzanie przez spółkę w imieniu właścicieli. Jedynie 28 z nich jest publicznych, dostępnych dla wszystkich elektrycznych kierowców. 

Nowością w sieci GreenWay, ale także na polskim rynku elektromobilności, są ładowarki o mocy 100 oraz 150 kW, dostosowane do obsługi najnowszych modeli aut elektrycznych. Jako jedyna firma na polskim rynku GreenWay wprowadził także do swojej sieci magazyny energii w celu stabilizowania mocy szybkich ładowarek. Zainstalowano ich obecnie 5 przy istniejących już stacjach.

REKLAMA

Kolejnym rozwojowym rozwiązaniem wprowadzonym do sieci GreenWay jest tzw. hub ładowania – czyli wielostanowiskowa stacja ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie.

W maju 2019 roku, na mocy wyników ogłoszonego w lutym przetargu GDDKiA, spółka GreenWay Polska została wyłoniona jako podmiot, który w szybkie stacje ładowania wyposaży aż 6 MOP-ów przy autostradzie A4 i drodze ekspresowej S8.

W ciągu ubiegłego roku klienci GreenWay Polska pobrali łącznie prawie 567 MWh do ładowania swoich samochodów. Łącznie od początku istnienia firmy pobrano prawie 1 milion kWh, za pomocą których kierowcy przejechali ponad 5,5 mln km. 

Średnio jedna sesja trwała około 65 minut, zaś w ładowaniu szybkim ok. 30 minut. Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska nadal pozostaje CHAdeMO, który odpowiada za prawie połowę wszystkich sesji ładowania. Ładowanie z sieci GreenWay pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 950 ton. 

GreenWay Polska nawiązał w 2019 roku współpracę z kilkoma dużymi partnerami, którzy zdecydowali się na udostępnienie swoich lokalizacji pod budowę ładowarek – Amic (firma zarządzająca siecią stacji paliw AMIC Energy), AmRest (spółka zarządzająca siecią restauracji KFC), Ceetrus (firma zarządzająca centrami handlowymi Auchan), a także Klepierre (spółka zarządzająca galeriami handlowymi).

Na koniec 2019 roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 4,3 tysiąca klientów. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników dołączyło o 2580 kierowców, co oznacza, że średnio w ciągu miesiąca rejestrowało się w sieci 215 osób.

Obok usług ładowania samochodów dla klientów indywidualnych, GreenWay Polska świadczy także usługi sprzedaży, wynajmu i zarządzania ładowarkami u klientów biznesowych. Ważnym krokiem w realizacji tego założenia było przejęcie przez GreenWay Polska w 2019 roku Indigo Tech, polskiej spółki zajmującej się sprzedażą i wynajmem stacji ładowania.

Samochodów elektrycznych jest oczywiście coraz więcej, jednak prawdziwy przełom dopiero przed nami. Dlatego duży potencjał w rozwoju biznesu widzimy w segmencie B2B, gdzie świadomi przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w inwestycje wspierające elektromobilność ze względów wizerunkowych, ekologicznych lub po prostu – sprzedażowych. Dla nich mamy ofertę obejmującą nie tylko usługi ładowania, ale także zarządzanie stacjami, zakup lub wynajem ładowarki, z kompleksową obsługą użytkowników końcowych – komentuje Rafał Czyżewski, prezes Greenway Polska.

Spółka podkreśla, że coraz większy popyt na ładowarki widać w branży hotelowej i restauracyjnej, a także wśród deweloperów i zarządców nieruchomości biurowych, czyli wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcy chcą wyjść naprzeciw potrzebom klientów – elektrycznych kierowców.

REKLAMA

W grudniu 2019 roku GreenWay Polska wdrożył także zmiany dostosowujące politykę cenową do zmieniającego się rynku ładowania samochodów elektrycznych: coraz większej liczby nowych operatorów oraz coraz mocniejszych i szybszych ładowarek.

Wrożenie modelu „roam like at home” ma być ułatwieniem dla kierowców samochodów elektrycznych podróżujących po Europie. Dzięki niej można ładować pojazd na stacji roamingowej bez rejestracji, z wykorzystaniem aplikacji GreenWay i rozliczając się zgodnie z cennikiem rodzimego operatora.

GreenWay podkreśla, że będzie to duża wygoda także w kraju, kiedy inni operatorzy zaczną świadczyć płatne usługi – do ładowania na każdej stacji wystarczy system autoryzacyjny rodzimego operatora.

Barierą taryfy dystrybucyjne

W kolejnym roku GreenWay Polska oprócz rozbudowy sieci, w dalszym ciągu będzie rozwijał ofertę dla biznesu i kierował swoje rozwiązania do konkretnych branż. Spółka planuje, znacznie większy niż dotychczas, rozwój sieci poprzez stacje partnerskie.

Przedstawiciele firmy zwracają także uwagę na konieczność zaangażowania w prace nad rozwiązaniami systemowymi i regulacjami wspierającymi rozwój elektromobilności na poziomie państwowym.

Z naszego punktu widzenia najbardziej palący jest problem taryf dystrybucyjnych. Wysokie opłaty stałe, jakie obecnie operatorzy ponoszą za stacje o mocy powyżej 40 kW, hamują rozwój infrastruktury ładowania o wyższej mocy. Powoduje to także, że w dużej części naszej sieci musimy ograniczać moc ładowarek, co wpływa na wydłużenie czasu ładowania samochodu – mówi Rafał Czyżewski.

GreenWay jest zaangażowany w prace nad tzw. Białą Księgą Elektromobilności, inicjatywą Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. PSPA jako organ reprezentujący interesy ponad 100 zrzeszonych członków dąży do dostosowania polskich przepisów regulujących kwestie elektromobilności do warunków rynkowych.

Wśród inicjatyw legislacyjnych stowarzyszenia, oprócz e-taryfy, znajduje się wiele innych kwestii: infrastruktura przydomowa (instalacja ładowarek na parkingach przynależnych do wielorodzinnych budynków mieszkalnych), publiczna (np. ograniczenie zakresu badań UDT dla publicznych stacji AC czy odejście od modelu budowy stacji przez OSD) oraz usprawnienie planowanego systemu wsparcia finansowego dla elektromobilności.

GreenWay Polska podkreśla, że liczba samochodów elektrycznych w Polsce rośnie. Obecnie jest ich około 5 tysięcy, z czego połowa – 2,5 tysiąca – została zarejestrowana w 2019 roku. Dla porównania, w 2018 roku takich pojazdów zarejestrowano w Polsce 1139.

Zaplanowane przez rząd dopłaty do zakupu elektryków w tym roku powinny wyraźnie zwiększyć sprzedaż EV w naszym kraju.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.