Co czwarty zarejestrowany w tym roku samochód będzie elektrykiem

Co czwarty zarejestrowany w tym roku samochód będzie elektrykiem
Fot. Unsplash

Według najnowszego raportu Global Electric Vehicle Outlook 2025, opublikowanego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną, globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2025 r. ma przekroczyć 20 mln egzemplarzy. Oznacza to, że co czwarty nowy samochód sprzedany na świecie będzie wyposażony w napęd elektryczny.

Raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (International Energy Agency, IEA) pokazuje, że mimo spowolnienia gospodarczego i ograniczeń w politykach subsydiowania w niektórych rejonach rynek pojazdów elektrycznych nadal dynamicznie się rozwija. W 2024 r. globalna sprzedaż elektryków wyniosła ponad 17 mln, co pozwoliło na osiągnięcie 20-procentowego udziału w całkowitym rynku motoryzacyjnym.

Jak wskazują dane, w pierwszym kwartale 2025 r. odnotowano wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych o 35% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

REKLAMA

Chiny liderem transformacji

Chiny pozostają największym rynkiem pojazdów elektrycznych – w 2024 r. samochody z napędem elektrycznym stanowiły tam blisko połowę wszystkich sprzedanych aut. Łączna liczba sprzedanych elektryków w tym kraju przekroczyła 11 mln, co niemal odpowiada liczbie samochodów elektrycznych sprzedanych na całym świecie w 2022 r.

Wykres - Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie w latach 2014-24
Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie w latach 2014-2024. Źródło: Międzynarodowa Agencja Energetyczna

Znaczące wzrosty odnotowano także w Azji i Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o ponad 60%. Z kolei w Stanach Zjednoczonych odnotowano wzrost o 10%, co przełożyło się na 10-procentowy udział aut elektrycznych w rynku sprzedanych nowych samochodów.

W Europie sprzedaż utrzymała się na stabilnym poziomie około 20%.

Spadek cen i niższe koszty eksploatacji

Raport wykazał, że rosnąca konkurencja i spadek kosztów baterii wpływają na obniżenie cen samochodów elektrycznych. W Chinach dwie trzecie nowych aut elektrycznych było tańszych od ich spalinowych odpowiedników, nawet bez dopłat.

W innych krajach różnice cenowe wciąż są odczuwalne – w Niemczech średnia cena elektryka była o 20% wyższa niż auta spalinowego, a w USA – o 30%.

Koszty eksploatacji pojazdów elektrycznych pozostają jednak niższe. W Europie użytkowanie elektryka ładowanego w domu może kosztować nawet o połowę mniej niż użytkowanie samochodu z silnikiem spalinowym – nawet przy niskich cenach ropy.

REKLAMA

Eksport i ciężarówki elektryczne

Jak wykazała Międzynarodowa Agencja Energetyczna w swoim raporcie, prawie 20% sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie stanowiły auta importowane. Chiny, które odpowiadają za ponad 70% globalnej produkcji, wyeksportowały w 2024 r. około 1,25 mln pojazdów, co wpłynęło na obniżenie cen w wielu krajach rozwijających się.

Raport uwzględnia również dane dotyczące elektrycznych ciężarówek. W 2024 r. ich globalna sprzedaż wzrosła o 80%, osiągając poziom prawie 2% całkowitego rynku. Głównym motorem wzrostu były Chiny, gdzie niektóre modele ciężkich pojazdów elektrycznych okazały się bardziej opłacalne w eksploatacji niż ciężarówki z silnikiem Diesla.

Perspektywy do 2030

IEA prognozuje, że do 2030 r. samochody elektryczne będą stanowić ponad 40% wszystkich sprzedawanych pojazdów. Wzrost ten wspierany jest przez spadające ceny, rozwój infrastruktury ładowania oraz polityki wspierające elektromobilność.

Nowy raport IEA towarzyszy aktualizacji narzędzi analitycznych online – Global EV Data Explorer oraz Global EV Policy Explorer – które umożliwiają śledzenie danych i polityk dotyczących rynku pojazdów elektrycznych na świecie. Agencja zapowiada również publikację nowego raportu na temat przyszłości globalnego przemysłu motoryzacyjnego, który zostanie wydany latem 2025 r.

Z pełnym raportem Global Electric Vehicle Outlook można zapoznać się tutaj>>>.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (ang. International Energy Agency, IEA) to organizacja międzyrządowa, która powstała w 1974 r. w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jej głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego krajom członkowskim oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju energetyki na świecie. IEA monitoruje rynki energii i pomaga krajom przygotować się na ewentualne kryzysy energetyczne, a także pomaga rządom w opracowywaniu i wdrażaniu polityk energetycznych, dostosowanych do lokalnych warunków i globalnych celów klimatycznych. Publikuje także szczegółowe raporty na temat globalnych trendów w energetyce.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.