Zielone Intercity – PKP będzie zasilać pociągi energią z OZE

PKP Intercity i PGE Energetyka Kolejowa zawarły umowę na dostawę energii elektrycznej, która posłuży do zasilania pociągów. Umowa została zawarta na lata 2026-2027 z prawem opcji na rok 2028.
W ramach kontraktu PGE Energetyka Kolejowa dostarczy łącznie 2 TWh energii elektrycznej, z czego 602 GWh pochodzić będzie ze źródeł odnawialnych. Umowa obejmuje dostawę energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji na cele trakcyjne, czyli do zasilania elektrycznych lokomotyw i zespołów trakcyjnych.
W 2026 r. 25% energii dla pojazdów PKP Intercity będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych, a w 2027 r. udział energii z OZE wzrośnie do 35%. PKP Intercity chce w 2030 r. osiągnąć udział energii ze źródeł odnawialnych w całym wykorzystywany wolumenie na poziomie 50%.
100% energii nietrakcyjnej ze źródeł odnawialnych
PKP Intercity zakłada, że już w 2026 r. 100% energii nietrakcyjnej – wykorzystywanej m.in. w zapleczach technicznych, warsztatach i innych budynkach – będzie pochodziła z OZE.
Jak wskazuje PKP Intercity, dzięki kontraktowi ilość dostarczonej energii z OZE będzie porównywalna do rocznego zużycia energii przez wszystkie zespoły trakcyjne PKP Intercity, takie jak ED250 – Pendolino, ED160 – Flirt, ED161 – Dart i ED74. Ilość dostarczonej energii z OZE ma odpowiadać zmniejszeniu emisji CO2 w 2026 r o około 150 tys. ton, a w 2027 r. o około 220 tys. ton.
Umowa pomiędzy PKP Intercity a PGE Energetyka Kolejowa wpisuje się w strategię dekarbonizacji transportu kolejowego w Polsce zgodnie z założeniami programu Zielona Kolej i działaniami Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Obaj sygnatariusze umowy należą do CEEK.
Modernizacja taboru i infrastruktury kolejowej
Na początku tego roku PKP Intercity informowało o prowadzeniu prac modernizacyjnych zmierzających do zmniejszenia śladu węglowego działalności spółki. Zapowiadało, że flota PKP Intercity powiększy się m.in. o 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych produkowanych przez Newag, które pozwolą na ograniczenie użycia silników spalinowych na trasach bez elektryfikacji.
Prowadzone było też postępowanie na zakup 42 piętrowych energooszczędnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z opcją rozszerzenia zamówienia. Więcej na temat planów spółki w artykule: PKP Intercity stawia na ekologię i odnawialne źródła energii.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Według niedawno opublikowanych danych, znaczna ilość zielonej energii się marnuje w naszym kraju. PKP zużywa wielkie ilości energii. Dlaczego ta zielona energia w szczycie nasłonecznienia, nie może być rozdysponowana właśnie do PKP?