CPK przygotowuje pierwszy odwiert geotermalny na terenie przyszłego lotniska

CPK przygotowuje pierwszy odwiert geotermalny na terenie przyszłego lotniska
fot. YouTube/CPK

Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę z Instytutem PAN na przygotowanie dokumentacji dla odwiertu geotermalnego na terenie przyszłego lotniska. Projekt zakłada wykorzystanie energii geotermalnej dla potrzeb portu lotniczego.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Nowym Oryszewie podjął współpracę z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk (Instytut PAN) w celu opracowania dokumentacji niezbędnej do wykonania pierwszego odwiertu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych.

Odwiert ma powstać na terenie budowanego lotniska w Nowym Oryszewie. Po potwierdzeniu parametrów wód termalnych dokumentacja będzie stanowić podstawę do dalszych działań zmierzających do wykorzystania energii geotermalnej na potrzeby inwestycji.

REKLAMA

Przygotowanie dokumentacji i plan odwiertu

Opracowanie dokumentacji ma umożliwić realizację odwiertu na głębokość około 1,6 tys. m na terenie budowanego lotniska CPK. Przygotowywane materiały obejmą koncepcję rozmieszczenia obiektów na terenie przewidzianym pod przyszłą ciepłownię geotermalną, projekt robót geologicznych wraz z kosztorysem, a także możliwość rozszerzenia zamówienia o dokumentację kolejnych odwiertów.

Energetyka zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju

W ramach programu inwestycyjnego CPK przewiduje się zastosowanie nowoczesnych rozwiązań energetycznych, które mają zapewnić funkcjonowanie nowego węzła komunikacyjnego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Założenia obejmują integrację wysokiej efektywności energetycznej budynków z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Geotermia ma pełnić funkcję źródła ciepła dla projektowanej niskotemperaturowej sieci ciepłowniczo-chłodniczej piątej generacji, co – według założeń projektu – pozwoli ograniczyć zużycie energii oraz zmniejszyć wpływ inwestycji na środowisko. Planowane parametry wód mają także umożliwić wykorzystanie części schłodzonego medium na potrzeby socjalno-bytowe w obrębie lotniska.

Sieć piątej generacji i efektywność energetyczna

Sieci ciepłownicze piątej generacji zakładają wymianę ciepła i chłodu między budynkami o odmiennych bilansach energetycznych. Rozwiązanie to ma umożliwić osiągnięcie zerowego bilansu energetycznego w zakresie ogrzewania i chłodzenia obiektów, co przekłada się na efektywne wykorzystanie geotermii, możliwość jednoczesnego dostarczania ciepła i chłodu oraz zagospodarowanie ciepła odpadowego. CPK realizuje obecnie największy w Polsce projekt tego typu.

REKLAMA

Doświadczenia regionu w odwiertach geotermalnych

Odwierty geotermalne na zbliżoną głębokość były już przeprowadzane w rejonie inwestycji, m.in. w Mszczonowie i Sochaczewie, a jeszcze w tym roku planowany jest kolejny – w gminie Błonie. W regionie realizowano również głębsze prace, jak odwiert w Żyrardowie, który osiągnął około 2,7 tys. metrów głębokości.

Kalendarium inwestycji

Program CPK zakłada budowę centralnego lotniska zlokalizowanego pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP). Port lotniczy ma być początkowo przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa–CPK–Łódź.

Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.