REKLAMA
 
REKLAMA

Duńczycy zamykają stacje tankowania wodorem

Duńczycy zamykają stacje tankowania wodorem
Fot. Everfuel

Everfuel, jedyny operator publicznych stacji tankowania wodorem w Danii, zamknął wszystkie pięć stacji tankowania wodorem na terenie kraju. Trzy z nich zostały zlikwidowane, a dwie „zamknięte do odwołania” ze względu na brak rentowności i niezgodność z AFIR.

Everfuel w raporcie za drugi kwartał br. podał, że stacje tankowania wodorem pierwszej generacji są nierentowne i osiągnęły koniec technicznego okresu eksploatacji.

Jeszcze w 2021 r.  Everfuel planował strategię ulokowania w kraju 19 stacji tankowania wodoru, a teraz zadecydował o zamknięciu części z nich i wstrzymał budowę kolejnych. W efekcie w Danii nie będzie ani jednej czynnej stacji tankowania H2.

REKLAMA

Za mało aut na wodór

Jak podaje Duńskie Stowarzyszenie Importerów Samochodów, pod koniec ubiegłego roku po duńskich drogach jeździło 147 samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi, jednak w 2023 r. w Danii zarejestrowano tylko jeden pojazd wodorowy. Większość pojazdów wodorowych należy do kopenhaskiego operatora taksówkarskiego Drivr, który na początku ubiegłego roku uruchomił flotę 100 pojazdów Toyota Mirai. Wówczas podpisał także umowy z Everfuel na dostawę dla nich wodoru przez pięć lat.

Z powodu zamknięcia stacji ładowania wodorem Drivr zmuszony był wstrzymać działalność wszystkich swoich pojazdów Toyota Mirai we flocie. Obecnie wykorzystuje wyłącznie 60 hybrydowych pojazdów elektrycznych, co znacznie zmniejsza  możliwości przewozowe operatora. Wprawdzie podano, że podstawowe miejsce tankowania Drivr w Kopenhadze może zostać ostatecznie ponownie otwarte, jednak dotychczas nie podano żadnych harmonogramów.

REKLAMA

Wcześniej Drivr miał w planach do 2025 r. zwiększyć swoją flotę Mirai do 500 pojazdów. Cel rządu duńskiego zakłada bowiem, że do tego roku wszystkie nowe taksówki nie będą emitować CO2 ani zanieczyszczeń powietrza. Jednak bez możliwości tankowania tych samochodów wodorem w Danii plan Drivr najprawdopodobniej nie dojdzie do skutku.

Winny jest AFIR

Jak podaje Everfuel, głównym powodem odejścia od stacji tankowania pojazdów osobowych wodorem jest przyjęcie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

AFIR nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, że ​​do 2030 r. zostaną utworzone publicznie dostępne stacje napełniania wodorem, zdolne do obsługi zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Mają one powstać w miastach i co 200 km wzdłuż tras TEN-T. Everfuel podał, że stacje, które zostały zamknięte lub wstrzymane, nie spełniały wymagań pod względem lokalizacji.

Stacje Everfuel w innych krajach

Everfuel podjął decyzję o zamknięciu swoich trzech stacji tankowania wodorem także w Norwegii. Stacje tankowania dla autobusów miejskich we Frankfurcie i Wuppertalu w Niemczech oraz w  Holandii będą kontynuowały działalność, ponieważ przynoszą zyski. Niemcy bowiem ustaliły poziom emisji gazów cieplarnianych w transporcie, przyznając certyfikaty dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodoru. Są one przedmiotem obrotu na rynku (cena certyfikatu jest prawie równa cenie 1 kg wodoru).

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Czyli znowu regulacje unijne wywaliły czyjś biznes. Brawo.

Nie ma to jak od d…py strony zaczac. Normalnie jak w polsce. Aut na wodor nie ma a stacje zrobili. To samo widzialem w anglii tez juz nie ma mozliwosci tankowania wodorem bo usuneli zbioniki. Ps. To tak jak w polsce kazac przesiasc sie na elektryki gdzie 90 lub wiecej pradu pochodzi z wegla 🤣🤣🤣🤣

To wolny rynek wywalił biznes, bo po prostu jest nieopłacalny. Nikt nie kupuje tego badziewia. Tyle i aż tyle.

Czyli kolejny raz ktoś w UE dostał solidną łapówkę

W nic nie wierzę już. 08-10-2023 01:59

Każdy ch…j na swój strój. Co by nie było to i tak z tyłu dupa.

Jeszcze przeproszą się z dieslem. Bo to jest najlepszy silnik jaki wymyślono do tej pory

Sprzedawcy prądu lobbują i walcza z wodorem. Wszystko dla ochrony srodowiska

Niemcy budują ponad 30 lat przemysł dla syntetycznych paliw I jest im nie na rękę wdrażać wodór,bo co wtedy…nie zarobią…długie łapy I kombinują teraz by odpracować inwestycje….

Nie rentowne , śmiech

I tak świat pójdzie w kierunku wodoru bo elektryki to najgorsze badziewie Tysiąclecia

Niech zaczną wstawiać ogniwa paliwowe do budynków, domów jednorodzinnych wtedy wzrośnie i to bardzo poważnie zapotrzebowanie na wodór. Problem w tym że domek nie podjedzie na stację. Jemu trzeba dowieźć butlę z wodorem.. wIdsc gołym okiem że lobby naftowe wciąż rzadziy

Wodór to ślepa uliczka. Samochody po 300 tys. Brak wyboru aut. Serwis naprawczy przekraczający cenę auta. Szybkie zużycie ogniw paliwowych. Brak stacji tankowania. Niebezpieczne paliwo – wybuch stacji w Norwegii i zamknięcie wszystkie stacji tankowania.

Chyba sobie wymodlili ten wybuch aby mieć pretekst do zamknięcia projektu bo ile można dokłada widząc, że to ślepa ulica.

Ja mam konia i ładuje jego trawa,koniczyną,owsem czy kostka cukru. Jadę kiedy chce i gdzie chce. Pozatymmam nawóz na działkę a nawet sprzedaje. Wieczorami mam szkółkę jazdy konnej. Sam pożytek i rentowność.

Zamknąć wszystkich europosłów,oczywiście z ich całym zarządem niemieckim na bezludnej wyspie i niech tam 1 rok żyją,karmią się świerszczami i może wtedy by coś zrozumieli,bo teraz każdego dnia wymyślają kretyńskie przepisy,ustawy,które mają dać w kość zwykłym ludziom,bo ich te przepisy i ustawy nie obowiązują. Jak szczęśliwi musza być ludzie żyjący poza tą chorą Unią Europejską .

Wyjść z Uni i po kłopocie

Przyszłość to elektryki. Prądu z węgla w naszym kraju coraz mniej. Zakładam że już w przyszłym roku będą godziny w których 100% prądu będzie z OZE o ile PSE tego nie odłaczy OZE bo węgla nie da się wygasić tak szybko.

Akurat Niemcy mają doświadczenie na temat syntetycznych paliw!!! Podczas wojny mieli sporo takich rafinerii

Do antyszkop:I w organizowaniu pracy najlepiej w obozach

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady