Stolica inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny

Nowe autobusy elektryczne wkrótce wyjadą na ulice Warszawy. Miejski przewoźnik podpisał kolejną umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę nowoczesnych pojazdów z napędem elektrycznym. To kontynuacja wieloletniej współpracy między firmami, której celem jest unowocześnienie i ekologizacja floty komunikacji miejskiej w stolicy.
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały z firmą Solaris Bus & Coach kontrakt na dostawę 79 autobusów elektrycznych. W ramach zamówienia stolica otrzyma 29 pojazdów Urbino 12 electric oraz 50 przegubowych modeli Urbino 18 electric. Umowa przewiduje również opcję zakupu kolejnych 79 autobusów.
Więcej przestrzeni i bezpieczniej
Zamówione pojazdy zostaną skonstruowane w oparciu o modułową architekturę napędu elektrycznego, w której zrezygnowano z tradycyjnej wieży silnika. Dzięki temu pasażerowie zyskają więcej przestrzeni, a baterie zostają umieszczone na dachu pojazdu.
Autobusy będą wyposażone w akumulatory typu Solaris High Energy – o pojemności ponad 500 kWh w modelach 12-metrowych i ponad 700 kWh w wersjach przegubowych. Ich ładowanie przewidziano poprzez złącze plug-in.
Zgodnie z europejskimi regulacjami GSR2, pojazdy zostaną wyposażone w zaawansowane systemy asystenckie. Znajdą się w nich m.in. rozwiązania ostrzegające o uczestnikach ruchu w martwej strefie, a także system monitorujący poziom koncentracji kierowcy.
Długofalowa współpraca Solaris i MZA
Kierownictwo MZA podkreśla, że zakup 79 nowych autobusów elektrycznych to część szerszego programu inwestycyjnego – docelowo w najbliższych miesiącach do Warszawy może trafić nawet 258 elektrobusów.
Historia współpracy Solarisa i MZA sięga 1996 r. Pierwsze elektryczne autobusy marki Solaris pojawiły się na ulicach stolicy w 2015 r. Do dziś warszawski operator odebrał już 163 elektrobusy tego producenta, a łączna liczba wszystkich dostarczonych do Warszawy pojazdów sięga niemal 1350 sztuk. Więcej o poprzednich zamówieniach stołecznego przewoźnika pisaliśmy w artykule: Nowe e-autobusy na warszawskich ulicach.
Zakończenie dostaw kolejnych zeroemisyjnych pojazdów planowane jest na koniec 2026 r.
Zeroemisyjne autobusy w polskich miastach
W Polsce autobusy elektryczne Solaris kursują także m.in. w Krakowie, Poznaniu i Katowicach. W zeroemisyjny transport od producenta z Bolechowa zainwestowały również Gdańsk, Gliwice, Wrocław, Pelplin, Kielce, Szczecin, Toruń, i Legnica.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.