Autobusy elektryczne na ulicach kolejnego polskiego miasta

Kolejne polskie miasto postawiło na elektryczne autobusy. Do września przyszłego roku o 30 nowoczesnych pojazdów elektrycznych wzbogaci się Gdańsk.
W Gdańsku podpisano umowę na produkcję i dostawę 18 w pełni elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric – najpopularniejszego modelu bateryjnego producenta z Bolechowa pod Poznaniem – oraz 12 przegubowych osiemnastometrowych Solarisów Urbino 18 electric. Użytkownikiem nowej floty będzie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Duże baterie, szybkie ładowanie
Autobusy będą wyposażone w wyjątkowo pojemne magazyny energii. Dwunastometrowe Urbino otrzymają baterie o pojemności 600 kWh, a przegubowe wersje – aż 800 kWh. Takie rozwiązanie ma pozwolić im na długą pracę na jednym ładowaniu. Energia będzie uzupełniana za pomocą złącza typu plug-in – każdy z pojazdów otrzyma dwa gniazda ładowania, co ułatwi codzienną obsługę w zajezdni.
Komfort i przestrzeń dla pasażerów
Nowe Solarisy Urbino electric to najnowsze modele w ofercie producenta. Dzięki modułowemu systemowi napędowemu elementy silnika zostały przeniesione na dach pojazdu, co pozwoliło zwiększyć przestrzeń pasażerską. W autobusach 12-metrowych zmieści się 70 osób, a w przegubowych – aż 107 pasażerów. Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Najnowsze systemy bezpieczeństwa
Solarisy dostarczane do Gdańska spełnią wymogi unijnych norm GSR2 i przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Każdy pojazd zostanie wyposażony m.in. w system monitorowania zmęczenia kierowcy, asystenta prędkości, ostrzeganie pieszych i rowerzystów o nadjeżdżającym autobusie czy wykrywanie rowerzystów w tzw. martwym polu. Nowoczesne lusterka elektryczne oraz systemy wsparcia kierowcy mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drodze.
Integracja z miejską infrastrukturą
Nowa flota będzie w pełni zintegrowana z systemem biletowym oraz rozwiązaniami monitorowania PZUM Innolatica i Tristar. Ma to pozwolić na sprawne zarządzanie taborem, poprawić punktualność kursów i komfort pasażerów.
Elektryki Solarisa w polskich miastach
Solaris dostarcza swoje autobusy do Gdańska od 1997 r., jednak ostatnia dostawa miała miejsce w 2009 r. Teraz mieszkańcy stolicy Pomorza po raz pierwszy będą mieli okazję korzystać z bezemisyjnych pojazdów tej marki.
W Polsce autobusy elektryczne Solaris kursują także m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Katowicach. W stolicy jeździ już ponad 160 pojazdów tego producenta, a kolejne są w drodze. Wrocław, Radom, Pelplin, Kielce, Szczecin, Toruń, i Legnica także inwestują w rozwój zeroemisyjnej floty, korzystając z doświadczenia producenta z Bolechowa.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.