Energa łączy stacje ładowania z oświetleniem ulicznym

Energa rozpoczyna pilotażowy projekt wykorzystania oświetlenia ulicznego jako stacji ładowania. Pierwsza stacja rozpoczęła działanie dzięki współpracy z Portem Gdynia, dwie kolejne powstaną w innych częściach miasta.
Wdrożenie w porcie w Gdyni jest częścią pilotażowego programu spółki Energa Oświetlenie, który sprawdzi potencjalne zainteresowanie rozwiązaniem wśród klientów samorządowych i biznesowych. Analizowany jest komercyjny potencjał stacji montowanych na terenie kompleksów biurowych oraz możliwośćpotencjalnej rozbudowy systemu.
Jak zapewnia Energa, największą zaletą pilotażowego systemu jest możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury zasilania oświetlenia ulicznego. Ma to skracać czas budowy stacji i obniży koszty inwestycyjne. Dzięki łatwym i szybkim w wykonaniu modyfikacjom stacje mogą służyć nie tylko do ładowania elektrycznych aut, ale również hulajnóg czy rowerów.
Energa informuje, że stacje ładowania na słupach oświetleniowych w Gdyni różnią się od podobnych urządzeń instalowanych w innych krajach. Spółka zapewnia, że stosowane tam rozwiązania są znacznie bardziej skomplikowane, a każda lampa posiada własny układ sterowania. Natomiast w przypadku rozwiązania Energi jeden tego typu układ może obsługiwać do kilkunastu słupów.
Takie rozwiązanie wymagało od Energi Oświetlenia zaprojektowania, przeprowadzenia testów i modernizacji niektórych elementów istniejącej infrastruktury, aby poszerzyć system na potrzeby projektu.
– Uruchomienie pilotażowej stacji ładowania pojazdów jest idealną okazją do sprawdzenia w praktyce rozwiązania, z powodzeniem stosowanego w innych krajach Europy, a dotychczas niewdrożonego w Polsce. Dużą wartością dodaną jest fakt, iż na pełen montaż stacji na słupie oświetleniowym razem z planistyką i pozyskaniem pozwoleń potrzeba ok. 2-4 miesięcy, podczas gdy dla standardowej wolnostojącej stacji w niektórych przypadkach może to być nawet 12-14 miesięcy – mówi Jerzy Brudnik, prezes Energi Oświetlenia.
Montaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych wpisuje się we wdrażaną przez Port Gdynia ideę kompleksowych rozwiązań opartych o zasady zrównoważonego rozwoju. Rozwiązania z zakresu e-mobility to dopełnienie dotychczasowych inwestycji, m.in. stację GBAS-RTK, który pozwala statkom wyposażonym w odpowiedni system lokalizacyjny na dużo szybsze i mniej emisyjne cumowanie.
Energa podkreśla, że potencjalna rozbudowa sieci stacji ładowania na terenie Portu może w perspektywie stanowić także atrakcyjne rozwiązanie dla przypływających do Polski mieszkańców Skandynawii, wśród których samochody elektryczne cieszą się rosnącą popularnością. Dla posiadaczy pojazdów elektrycznych z tych państw ważnym czynnikiem przesądzającym o przyjeździe do Polski będzie więc dostępność infrastruktury ładowania.
Program pilotażowy zakłada uruchomienie kolejnych stacji poza portem, które powstaną na terenie miasta Gdyni. Ich instalacja i oddanie do użytku przewidziane są jeszcze w tym roku.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.