Wzrosła pula dopłat do leasingu w programie Mój Elektryk

Wzrosła pula dopłat do leasingu w programie Mój Elektryk
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie o 100 mln zł puli środków na dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych w programie Mój Elektryk.

W realizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) programie Mój Elektryk możliwe są dwie ścieżki – dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa realizowana przez BOŚ.

Łączna kwota do wykorzystania w ścieżce leasingowej programu Mój Elektryk wzrosła teraz do 600 mln zł – przy całym budżecie programu w wysokości 900 mln zł.

REKLAMA

Program dopłat do leasingu, który obsługuje BOŚ, jest skierowany do osób fizycznych, przedsiębiorców, rolników indywidualnych, samorządów, fundacji, kościołów i związków wyznaniowych. Dopłaty obejmują leasing samochodów osobowych do przewozu maksymalnie 8 osób, pojazdów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 t oraz motorowerów i motocykli. Wysokość dopłaty zależy od typu pojazdu. W przypadku samochodu osobowego może wynieść nawet do 27 tys. zł, a w przypadku pojazdu dostawczego – maksymalnie do 70 tys. zł.

Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych w Banku Ochrony Środowiska, podkreśla niesłabnące zainteresowanie programem. Jak podaje, od początku jego realizacji bank ocenił wnioski o dopłaty do ponad 13 tys. pojazdów elektrycznych, co pozwoliło NFOŚiGW na przyznanie dotacji na łączną kwotę ponad 426 mln zł. Zdecydowanie przeważają wnioski dotyczące pojazdów osobowych (M1) – było ich 76 proc.

W ramach programu BOŚ współpracuje z 30 firmami leasingowymi. Ich pełna lista znajduje się na stronie internetowej banku.

REKLAMA

Ile środków na leasing w programie Mój Elektryk?

Kiedy uruchamiano program dla zeroemisyjnych pojazdów leasingowanych w listopadzie 2021 r., BOŚ miał do rozdysponowania 20 mln zł. Od tego czasu NFOŚiGW sukcesywnie zwiększał dostępne środki na dotacje. W maju 2023 r. zaakceptował wniosek BOŚ o zwiększenie ilości środków na wynajem i leasing elektryków. Dołożono wówczas 150 mln zł, więc do rozdysponowania było w sumie 400 mln zł.

Kolejna zmiana nastąpiła w listopadzie 2023 r., kiedy NFOŚiGW zwiększył pulę środków na ścieżkę leasingową Mojego Elektryka o kolejne 100 mln zł – w sumie do 500 mln zł. Obecnie pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi 600 mln zł, podczas gdy w całym programie jest 900 mln zł (w tym 100 mln na dofinansowanie zakupu elektryka dla osób fizycznych oraz 200 mln zł dla przedsiębiorców i innych podmiotów).

Ile złożono wniosków w Moim Elektryku?

Do końca stycznia 2024 r. w programie Mój Elektryk złożono ponad 18,5 tys. wniosków o dofinansowanie w wysokości 689,2 mln zł. W tym w ścieżce bankowej zakładającej dopłaty do leasingu złożono ponad 11,3 tys. wniosków o dofinansowanie w wysokości 493,5 mln zł.

Do 31 stycznia wypłacono dofinansowanie dla 14,3 tys. beneficjentów Mojego Elektryka (w tym 10,4 tys. w ramach leasingu). Na ich konta trafiła kwota 544,5 mln zł (w tym 450,4 mln zł w leasingu).

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec grudnia 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było w sumie ponad 57 tys. samochodów osobowych i użytkowych zasilanych wyłącznie energią elektryczną (BEV). W 2023 r. przybyło ponad 23,6 tys. takich pojazdów, co jest wzrostem o 60 proc. w stosunku do 2022 r.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.