Warszawa kupuje kolejne autobusy elektryczne
Warszawa konsekwentnie rozwija flotę ekologicznych autobusów elektrycznych. Miejski przewoźnik podpisał właśnie kolejne umowy na zakup autobusów bateryjnych z dwoma producentami. To następny etap rozbudowy stołecznego taboru o pojazdy zeroemisyjne i kontynuacja serii zamówień, jakie Miejskie Zakłady Autobusowe złożyły w ostatnich miesiącach.
Dwie nowe umowy obejmują dostawę 50 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric producenta spod Poznania oraz 30 chińskich autobusów elektrycznych Yutong U12.
Kontynuacja wieloletniej współpracy z Solarisem
Podpisane umowy to część szerszego programu inwestycyjnego stołecznego przewoźnika. Wcześniej Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) zawarły z Solaris Bus & Coach kontrakt na 79 autobusów elektrycznych, obejmujący 29 krótszych modeli Urbino 12 electric oraz 50 przegubowych Urbino 18 electric, z opcją zakupu kolejnych pojazdów. Więcej na ten temat w artykule: Stolica inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny.
Wszystkie zamówione autobusy będą zgodne z unijnymi regulacjami GSR2, co oznacza wyposażenie ich w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Znajdą się w nich m.in. asystenci ostrzegający o uczestnikach ruchu znajdujących się w martwej strefie oraz system monitorowania poziomu koncentracji kierowcy.
Historia współpracy pomiędzy Solarisem a stołecznym przewoźnikiem sięga końca lat 90. XX w. Pierwsze e-busy marki pojawiły się na warszawskich ulicach w 2015 r. Od tamtej pory Solaris dostarczył do MZA łącznie 1350 autobusów, w tym 163 elektryczne. Więcej na temat poprzednich zamówień w artykule: Nowe e-autobusy na warszawskich ulicach.
Po zrealizowaniu tego kontraktu po ulicach stolicy będzie kursować blisko 300 bezemisyjnych Solarisów Urbino electric.
Busnex Poland dostarczy 30 autobusów Yutong U12
Równolegle do umowy z Solarisem MZA podpisały kontrakt z firmą Busnex Poland, przedstawicielem chińskiego producenta autobusów Yutong w Polsce, na dostawę 30 autobusów elektrycznych Yutong U12. Jest to kolejne zamówienie od chińskiego producenta.
Decyzja o zakupie pojazdów chińskiej marki była poprzedzona rocznymi testami tego modelu, które rozpoczęły się w maju 2023 r. W ich trakcie e-bus pokonał blisko 80 tys. km po stołecznych ulicach, uzyskując bardzo dobre wyniki eksploatacyjne – niskie zużycie energii, duży zasięg i wysoką niezawodność.
Pierwsze 18 sztuk Yutongów trafiło do Warszawy już pod koniec 2024 r., a od początku 2025 r. wożą pasażerów na liniach miejskich. Nowa umowa rozszerza flotę o kolejne 30 pojazdów, które mają zostać dostarczone w 2026 r.
Zeroemisyjny Yutong U12 wyróżnia się zasięgiem do 400 km na jednym ładowaniu, wysokosprawnymi bateriami bezkobaltowymi i systemem rekuperacji energii. Także chińskie autobusy będą zgodne z unijnymi regulacjami GSR2, czyli wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym asystentów monitorujących martwą strefę i koncentrację kierowcy oraz całodobowy monitoring baterii i nowoczesny system zarządzania energią.
Busnex Poland oprócz dostawy zeroemisyjnych pojazdów zapewnia kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe. We współpracy z Grupą DBK w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku powstały trzy punkty serwisowe, a w Ostrołęce – magazyn części zamiennych.
W Polsce Yutong Bus dostarczył i zakontraktował już ponad 310 autobusów elektrycznych dla 30 samorządów z 11 województw.
Warszawa liderem elektromobilności w Polsce
Rozbudowa floty autobusów elektrycznych to element strategii miasta, której celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu w przestrzeni miejskiej. Warszawa, obok Krakowa, Poznania czy Katowic, znajduje się w czołówce polskich miast inwestujących w ekologiczny transport publiczny.
Po zakończeniu dostaw nowych pojazdów na koniec 2026 r. niemal co trzeci autobus w barwach MZA będzie zeroemisyjny. Jak podkreśla Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, 30% zeroemisyjnego taboru spółki to wynik bez precedensu w skali Europy i świetna informacja dla mieszkańców Warszawy.
W elektryczny tabor inwestują również inne polskie miasta, np. Gdańsk, Gliwice, Wrocław, Kielce, Szczecin, Toruń, Legnica czy Pelplin. Nowoczesne rozwiązania trafią także do Świerklańca.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.