REKLAMA
 
REKLAMA

Warszawa kupuje kolejne autobusy elektryczne

Warszawa kupuje kolejne autobusy elektryczne
Fot. Solaris

Warszawa konsekwentnie rozwija flotę ekologicznych autobusów elektrycznych. Miejski przewoźnik podpisał właśnie kolejne umowy na zakup autobusów bateryjnych z dwoma producentami. To następny etap rozbudowy stołecznego taboru o pojazdy zeroemisyjne i kontynuacja serii zamówień, jakie Miejskie Zakłady Autobusowe złożyły w ostatnich miesiącach.

Dwie nowe umowy obejmują dostawę 50 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric producenta spod Poznania oraz 30 chińskich autobusów elektrycznych Yutong U12.

Kontynuacja wieloletniej współpracy z Solarisem

Podpisane umowy to część szerszego programu inwestycyjnego stołecznego przewoźnika. Wcześniej Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) zawarły z Solaris Bus & Coach kontrakt na 79 autobusów elektrycznych, obejmujący 29 krótszych modeli Urbino 12 electric oraz 50 przegubowych Urbino 18 electric, z opcją zakupu kolejnych pojazdów. Więcej na ten temat w artykule: Stolica inwestuje w niskoemisyjny transport publiczny.

REKLAMA

Wszystkie zamówione autobusy będą zgodne z unijnymi regulacjami GSR2, co oznacza wyposażenie ich w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Znajdą się w nich m.in. asystenci ostrzegający o uczestnikach ruchu znajdujących się w martwej strefie oraz system monitorowania poziomu koncentracji kierowcy.

Historia współpracy pomiędzy Solarisem a stołecznym przewoźnikiem sięga końca lat 90. XX w. Pierwsze e-busy marki pojawiły się na warszawskich ulicach w 2015 r. Od tamtej pory Solaris dostarczył do MZA łącznie 1350 autobusów, w tym 163 elektryczne. Więcej na temat poprzednich zamówień w artykule: Nowe e-autobusy na warszawskich ulicach.

Po zrealizowaniu tego kontraktu po ulicach stolicy będzie kursować blisko 300 bezemisyjnych Solarisów Urbino electric.

Busnex Poland dostarczy 30 autobusów Yutong U12

Równolegle do umowy z Solarisem MZA podpisały kontrakt z firmą Busnex Poland, przedstawicielem chińskiego producenta autobusów Yutong w Polsce, na dostawę 30 autobusów elektrycznych Yutong U12. Jest to kolejne zamówienie od chińskiego producenta.

Decyzja o zakupie pojazdów chińskiej marki była poprzedzona rocznymi testami tego modelu, które rozpoczęły się w maju 2023 r. W ich trakcie e-bus pokonał blisko 80 tys. km po stołecznych ulicach, uzyskując bardzo dobre wyniki eksploatacyjne – niskie zużycie energii, duży zasięg i wysoką niezawodność.

Pierwsze 18 sztuk Yutongów trafiło do Warszawy już pod koniec 2024 r., a od początku 2025 r. wożą pasażerów na liniach miejskich. Nowa umowa rozszerza flotę o kolejne 30 pojazdów, które mają zostać dostarczone w 2026 r.

REKLAMA

Zeroemisyjny Yutong U12 wyróżnia się zasięgiem do 400 km na jednym ładowaniu, wysokosprawnymi bateriami bezkobaltowymi i systemem rekuperacji energii. Także chińskie autobusy będą zgodne z unijnymi regulacjami GSR2, czyli wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym asystentów monitorujących martwą strefę i koncentrację kierowcy oraz całodobowy monitoring baterii i nowoczesny system zarządzania energią.

Busnex Poland oprócz dostawy zeroemisyjnych pojazdów zapewnia kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe. We współpracy z Grupą DBK w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku powstały trzy punkty serwisowe, a w Ostrołęce – magazyn części zamiennych.

W Polsce Yutong Bus dostarczył i zakontraktował już ponad 310 autobusów elektrycznych dla 30 samorządów z 11 województw.

Warszawa liderem elektromobilności w Polsce

Rozbudowa floty autobusów elektrycznych to element strategii miasta, której celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu w przestrzeni miejskiej. Warszawa, obok Krakowa, Poznania czy Katowic, znajduje się w czołówce polskich miast inwestujących w ekologiczny transport publiczny.

Po zakończeniu dostaw nowych pojazdów na koniec 2026 r. niemal co trzeci autobus w barwach MZA będzie zeroemisyjny. Jak podkreśla Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, 30% zeroemisyjnego taboru spółki to wynik bez precedensu w skali Europy i świetna informacja dla mieszkańców Warszawy.

W elektryczny tabor inwestują również inne polskie miasta, np. Gdańsk, Gliwice, Wrocław, Kielce, Szczecin, Toruń, Legnica czy Pelplin. Nowoczesne rozwiązania trafią także do Świerklańca.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne