Ruszył nabór wniosków o dotacje na autobusy elektryczne

Ruszył nabór wniosków o dotacje na autobusy elektryczne
Solaris

Od wczoraj operatorzy publicznego transportu zbiorowego mogą składać wnioski w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotacje na zakup bezemisyjnych autobusów. Na ich zakup w latach 2020-23 NFOŚiGW przeznaczy w formie dotacji i preferencyjnych pożyczek nawet 1,3 mld zł.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach pierwszego etapu programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”. Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w latach 2021, 2022 i 2023. 

Wnioski o dofinasowanie w pierwszym etapie można składać w trybie ciągłym w okresie do połowy grudnia 2021 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.

REKLAMA

W tegoroczny, pierwszym etapie operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym jednostki samorządowe, mogą pozyskać dotacje wyłącznie na zakup lub leasing autobusów elektrycznych i trolejbusów – w obu przypadkach maksymalny udział dofinansowania w kosztach zakupu/leasingu może wynieść 80 proc.

W drugim naborze w 2022 roku poziom dotacji do autobusów elektrycznych i trolejbusów spadnie o 10 pkt proc., za to pojawi się możliwość pozyskania dotacji do 90 proc. na zakup autobusów napędzanych wodorem.

Z kolei w trzecim naborze w 2023 r. znowu będzie można pozyskać dotacje tylko na autobusy na baterie i trolejbusy. W obu przypadkach poziom dotacji zostanie zmniejszony do 60 proc.

REKLAMA

Ponadto w każdym z naborów będzie można pozyskać dotacje pokrywające do 50 proc. kosztów zakupu infrastruktury ładowania, przy czym ich wysokość nie będzie mogła przekroczyć 3 mln zł.

Do dyspozycji beneficjentów programu „Zielony transport publiczny” będą ponadto pożyczki umożliwiające pokrycie do 100 proc. kosztów zakupu autobusów zeroemisyjnych. Ich wysokość zostanie ewentualnie pomniejszona o przyznaną dotację.

Na realizację programu Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przeznaczyć w sumie w formie dotacji 1,1 mld zł, a w formie pożyczek – 0,2 mld zł.  

Autorzy programu zakładają, że taka suma wystarczy do sfinansowania zakupu bądź leasingu około 500 pojazdów.

Za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszty poniesione w okresie od 1 października 2020 r. do końca 2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do końca 2035 r.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.