W miesiąc przybyło ponad 2 tys. elektryków

W miesiąc przybyło ponad 2 tys. elektryków
MyTaxi

W ubiegłym miesiącu w Polsce zarejestrowano 2124 pojazdy elektryczne, tj. o ponad 800 więcej niż w kwietniu. W zestawieniu pierwszych 5 miesięcy w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku nastąpił wzrost liczby zarejestrowanych elektryków o 45 proc.

Licznik Elektromobilności, prowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), podaje łącznie 48 675 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych na koniec maja 2022 roku. Ich liczba w pierwszych 5  miesiącach br. zwiększyła się o 9892 sztuki – o 45 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Tylko w maju zarejestrowano w Polsce 2124 pojazdy z napędem elektrycznym, podczas gdy w kwietniu było ich 1310.

REKLAMA

W ogólnej liczbie 48 675 elektryków zarejestrowanych pod koniec maja br. znajduje się 46 676 elektrycznych samochodów osobowych. Wśród nich 48 proc. (22 476 aut) to samochody w pełni elektryczne BEV, pozostała część – 52 proc. (24 200) – to hybrydy typu plug-in PHEV. Liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych wyniosła 1999 sztuk.

– Rośnie liczba rejestracji pojazdów zero- i niskoemisyjnych, jednakże tempo przechodzenia na niskoemisyjną mobilność musi przyspieszyć, bo oczekują tego Komisja Europejska i Parlament Europejski – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. – Jest to również wpisane w Krajowy Plan Odbudowy, gdzie oprócz zapisów dotyczących szybkiego przejścia m.in. na napędy zeroemisyjne pojawiły się zapisy o wprowadzeniu w najbliższych latach opłaty rejestracyjnej od samochodów spalinowych i od 2026 roku – nowego systemu podatkowego.

Jak podkreśla prezes PZPM, dyskusja na ten temat na pewno będzie trudna, bo już kilka razy próbowano wprowadzić w Polsce tzw. podatek ekologiczny, jednak bezskutecznie.

Infrastruktura wymaga zmian w procedurach

Poza samochodami rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec maja br. ich flota składała się z 13 822 jednośladów. Z kolei park autobusów elektrycznych wzrósł do 753 pojazdów.

Eksperci podkreślają, że za wzrostem liczby elektryków muszą iść zmiany w infrastrukturze ładowania. Pod koniec maja 2022 roku w Polsce było 2190 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4253 punkty). Wśród nich 29 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 24 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (36 punktów).

REKLAMA

– Przegłosowany przez Parlament Europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych to kolejny czynnik, który przyspieszy nieuchronną transformację sektora transportu w Polsce. Obecnie nasz kraj nie jest jednak na nią gotowy pod względem infrastrukturalnym – zaznacza Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

W ostatnich 2 latach liczba elektryków przypadających na stację ładowania wzrosła ponad 2-krotnie: z 10 do 21.

– Rozbudowa sieci ładowarek do poziomu umożliwiającego elektryfikację floty samochodowej na skalę masową jest projektem długoterminowym, dlatego administracja publiczna powinna wdrożyć niezbędne zmiany już teraz. W pierwszej kolejności konieczne jest skrócenie procedur przyłączeniowych oraz rozwój niezbędnych sieci dystrybucyjnych – mówi Mazur.

Rekordy na świecie

Według nowego raportu „Global Electric Vehicle Outlook”, przygotowanego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną (MAE) we współpracy z Inicjatywą Pojazdów Elektrycznych, w pierwszym kwartale br. sprzedano 2 mln samochodów elektrycznych na całym świecie – to aż o 75 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

W całym 2021 roku sprzedaż samochodów elektrycznych (w pełni elektrycznych i hybrydowych typu plug-in) wzrosła 2-krotnie względem roku wcześniejszego i osiągnęła najwyższy jak dotąd poziom 6,6 mln aut. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2022 zanotowany zostanie kolejny rekord.

Całkowita liczba sprzedanych elektryków na koniec ubiegłego roku wyniosła około 16,5 mln sztuk. Liderem sprzedaży były Chiny, w których sprzedano około 3,3 mln elektryków (to prawie 3-krotny wzrost sprzedaży względem roku wcześniejszego). W Europie sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnęła poziom 2,3 mln sztuk (wzrost o 65 proc.), w Stanach Zjednoczonych – 630 tys. sztuk (ponad 2 razy więcej niż rok wcześniej).

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.