Miasta w Szwecji będą mogły zakazywać wjazdu pojazdom spalinowym

Miasta w Szwecji będą mogły zakazywać wjazdu pojazdom spalinowym
Fot. Stefan Lins, flickr cc

Rząd w Sztokholmie postanowił, że począwszy do 2020 r. szwedzkie miasta i gminy będą mogły samodzielnie decydować o wprowadzeniu stref czystego powietrza informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

Władze lokalne zyskają prawo do ustanawiania ograniczeń wjazdu do takich obszarów dla samochodów spalinowych niespełniających najnowszych norm emisji spalin. Początkowo, do stref będą mogły wjeżdżać pojazdy zasilane olejem napędowym, które są zgodne ze standardami Euro 5 oraz Euro 6. Od pierwszego lipca 2022 r. dostęp zostanie przyznany wyłącznie dieslom spełniającymi normę Euro 6.

Natomiast w przypadku samochodów benzynowych, wjazd do wyznaczonych obszarów będzie możliwy w przypadku zgodności ze standardem Euro 5.

REKLAMA

Nowe regulacje obejmą ok. 1/3 pojazdów z silnikami Diesla w Szwecji. W samym Sztokholmie dotkną ok. 50 tys. kierowców. Normy Euro 5 oraz Euro 6 weszły w życie odpowiednio pierwszego września 2014 r. oraz 2009 r.

REKLAMA

Szwedzkie miasta i gminy zyskają również prawo do wyznaczania stref oddzielnej kategorii, do których wjazd będzie możliwy wyłącznie dla samochodów całkowicie elektrycznych, wodorowych lub zasilanych naturalnym gazem ziemnym, które spełniają normę Euro 6.

Ostateczna decyzja w tym zakresie należy jednak do władz lokalnych. Przykładowo, radni Malmö są przeciwni wprowadzaniu jakichkolwiek ograniczeń, zaś w Sztokholmie i Göteborgu zdania są podzielone.

Podobnie jak w przypadku pozostałych krajów nordyckich, Szwecja notuje dynamiczny rozwój rynku EV. W 2017 r. sprzedano tam 20 345 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Oznacza to wzrost o ok. 52 proc. względem poziomu z roku 2016 (13 415 szt.).

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych