REKLAMA
 
REKLAMA

Auchan kupi energię z farm fotowoltaicznych

Auchan kupi energię z farm fotowoltaicznych
fot. Auchan

Sieć Auchan Polska będzie zasilana ze źródeł odnawialnych dzięki nowej umowie PPA. Na dostawcę energii elektrycznej spółka wybrała GoldenPeaks Capital.

Podpisana przez Auchan i GoldenPeaks Capital (GPC) umowa zakupu energii elektrycznej (Power Purchase Agreement, PPA) przewiduje 12-letnie dostawy energii elektrycznej.  Zakontraktowana energia będzie wytwarzana przez należące do GPC elektrownie fotowoltaiczne. Rozpoczęcie produkcji energii ma nastąpić w styczniu 2025 r.

GoldenPeaks Capital, firma specjalizująca się w budowie i eksploatacji systemów solarnych oraz inwestowaniu w OZE, podaje, że w ramach umowy PPA z Auchan dostarczy około 115 GWh odnawialnej energii elektrycznej rocznie. Trafi ona do wszystkich sklepów sieci w Polsce.

REKLAMA

Dla GPC jest to już ósmy taki kontrakt zawarty na polskim rynku. Wcześniejsze umowy PPA spółka zawarła m.in. z koncernem Google i Mondelez International (na potrzeby zasilania ich działalności nad Wisłą), a także polskim oddziałem Grupy Kronospan.

Własne elektrownie PV

Poza pozyskiwaniem energii w ramach PPA Auchan Polska zamierza także zasilać swoją działalność z własnych instalacji fotowoltaicznych. W tym celu zainstaluje panele PV na dachach i parkingach 22 swoich sklepów. Łączna moc tych instalacji wyniesie 24,8 MW, a produkcja energii szacowana jest na 23,5 GWh rocznie.

Ten projekt Auchan zrealizuje z francuską firmą Helexia.

– Cieszy nas, że możemy rozszerzyć zasięg zrównoważonych rozwiązań energetycznych Helexii na tak obiecujący rynek, jakim jest Polska. Współpraca z Auchan Polska i rozbudowa naszego lokalnego zespołu to dla naszej firmy kamień milowy i świadectwo zaangażowania na rzecz pozytywnych zmian – komentuje Benjamin Simonis, CEO firmy Helexia.

REKLAMA

Obie nowe inwestycje – umowa PPA z GPC i współpraca z Helexia – obejmują łączny wolumen blisko 139 GWh energii rocznie. Pozwolą w skali roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla  o 88 tys. ton.

Auchan podaje, że już dziś sklepy sieci w Polsce są w 100 proc. zaopatrywane są w energię ze źródeł odnawialnych, nabywaną u autoryzowanych dostawców wraz z certyfikatami gwarantującym jej pochodzenie. Najnowsze inwestycje w fotowoltaikę mają umożliwić osiągnięcie niezależności energetycznej Auchan i zapewnić stałe, stabilne cenowo dostawy zielonej energii.

Dywersyfikacja i rozbudowa portfela źródeł odnawialnej energii ma dla nas strategiczne znaczenie. Inwestycje podjęte przez nas w ostatnim czasie, z zaufanymi i cieszącymi się międzynarodową renomą partnerami, są kluczowe z punktu widzenia efektywnej realizacji naszych planów w zakresie dekarbonizacji. Wpisują się też w długofalową strategię Auchan w skali globalnej, która zakłada ograniczenie emisji CO2 o 46 proc. do 2030 r. (w stosunku do roku 2019). Przewidujemy, że już w 2025 r. zagwarantowany właśnie łączny wolumen 139 GWh rocznie pokryje 65 proc. zapotrzebowania energetycznego wszystkich naszych sklepów w Polsce – mówi Alexandre Saussard, dyrektor generalny Auchan Polska. 

Jak dodaje przedstawiciel Auchan, firma ma w planach także korzystanie z energii wiatrowej.

Zielona energia dla klientów

Auchan planuje także ułatwić klientom korzystanie z ekologicznych rozwiązań. W 2024 r. chce oddać do użytku wiatę parkingową typu carport zasilaną energią z modułów fotowoltaicznych. Znajdzie się ona przy Auchan w Rumii i zapewni ponad 200 MWh energii rocznie.

Ta pierwsza na polskim rynku detalicznym ekologiczna wiata parkingowa ma pomieścić około 100 samochodów. Znajdzie się przy niej  sześć punktów ładowania samochodów elektrycznych (AC i DC). Klienci będą mogli wykorzystywać energię produkowaną przez panele PV lub (w razie niepogody i w nocy) energię z sieci. Ten projekt Auchan realizuje we współpracy z firmą Galposter.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady