Pierwsze wodorowe pociągi wyjadą na tory
Niezawodność technologii ogniw paliwowych sprawdziła się w codziennej eksploatacji pociągów napędzanych wodorem, które testował Alstom. Regularne kursowanie regionalnych pociągów wodorowych Coradia iLint ma zostać uruchomione od 2022 r.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej umożliwiające elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz system zarządzania mocą napędową i dostępną energią.
Kilka miesięcy temu, po 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów, dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe pomyślnie zakończyły oficjalnie fazę testową. Dwa pociągi Coradia iLint, wyprodukowane przez Alstom w fazie poprzedzającej produkcję seryjną, realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r.
Zakończona z powodzeniem faza testowa oznacza, że spełnione zostały warunki do uruchomienia stałej eksploatacji pociągów wodorowych.
Począwszy od 2022 roku 14 pociągów Coradia iLint zastąpi będące obecnie w eksploatacji spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwszy zaufał technologii wodorowej przewoźnik LNVG z niemieckiego kraju związkowego Dolnej Saksonii, zamawiając 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego na 30 lat.
– Przez ostatnie półtora roku nasze dwa pociągi Coradia iLint poprzedzające produkcję seryjną udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane, które posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej – komentuje Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający na Niemcy i Austrię, Alstom Transport Deutschland GmbH.
Alstom dostarczy pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi dla LNVG, a także zapewni serwis pojazdów w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.