REKLAMA
 
REKLAMA

Ruszył największy elektrolizer w USA

Ruszył największy elektrolizer w USA
fot. H2B2

SoHyCal to największy jak dotąd uruchomiony zakład produkcji zielonego wodoru w Ameryce Północnej. Początkowo paliwem napędowym elektrolizy będzie biogaz, później proces zasilany będzie z fotowoltaiki.

Inwestycja wodorowa w Kalifornii, która stanowi obecnie największy zakład wytwarzania odnawialnego wodoru w Ameryce Północnej, należy do H2B2 Electrolysis Technologies. Elektrolizer powstał w kalifornijskiej Central Valley.

Jak wskazuje H2B2, projekt jest pionierski zarówno z technicznego, jak i komercyjnego punktu widzenia. Obejmuje budowę, finansowanie i eksploatację elektrolizera w 100 proc. bazującego na OZE. W procesie elektrolizy PEM powstawać ma do trzech ton zielonego wodoru dziennie.

REKLAMA

Projekt ten może znacząco przyczynić się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na wodór, szczególnie w zastosowaniach transportowych, redukcji emisji i dekarbonizacji sektora mobilnego – powiedział Pedro Pajares, dyrektor generalny H2B2 USA.

Produkcja ruszyła

Elektrolizer SoHyCal osiągnął etap pełnej operacyjności w pierwszej fazie. Obecnie wytwarza do jednej tony zielonego wodoru dziennie, a paliwem zasilającym produkcję jest biogaz.

Po zakończeniu drugiej fazy zakład przejdzie na energię słoneczną i będzie produkować dziennie trzy tony H2. Osiągnięcie tego etapu zaplanowano na drugi kwartał 2024 r. Jak wylicza H2B2, wytwarzana wówczas ilość wodoru pozwoli na zasilenie do 210 tys. samochodów rocznie lub 30 tys. autobusów miejskich.

REKLAMA

Kilkumilionowa dotacja

Spółka na rozwój projektu SoHyCal otrzymała dotację od Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC) w wysokości 3,96 mln dolarów. Środki pochodzą z programu mającego na celu wsparcie czystego transportu.

H2B2 należy do The Alliance for Renewable Clean Hydrogen Energy Systems (ARCHES), a SoHyCal jest modelowym przykładem projektów, które ten hub zamierza promować.

Według szacunków, na które powołuje się inwestor, rynek zielonego wodoru może do 2030 r. osiągnąć wartość aż 10 bln dolarów. Firma analityczna Deloitte w swoim raporcie „Green hydrogen: Energizing the path to net zero. Deloitte’s 2023 global green hydrogen outlook” wskazuje, że osiągnięcie globalnego celu zerowej emisji netto do 2050 r. będzie wymagało łącznych inwestycji ponad 9 bln dolarów w wodorowy łańcuch dostaw, w tym 3,1 bln dolarów w gospodarkach rozwijających się. Według prognoz Deloitte Chiny, Europa i Ameryka Północna zainwestują odpowiednio 2 mln dolarów, 1,2 bln dolarów i 1 bln dolarów w rozwój sektora zielonego wodoru. Jego wzrost ma być napędzany w dużej mierze popytem branż przemysłowych i transportowych.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Wydaje się, że coś jest mocno nie halo z tymi obliczeniami. Toyota Mirai potrzebuje ok 0,8 kg wodoru na 100 km. Czyli, zakładając, że auto osobowe zrobi 10km dziennie(czyli w ujęciu rocznym niewiele), to jesteśmy na poziomie ok 40.000 aut a nie 210.000 XD

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA