Polskie innowacje w elektromobilności

Polskie innowacje w elektromobilności
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Innowacyjne rozwiązania oparte na technologii blockchain czy przemysłowym Internecie rzeczy będą rozwijane w ramach pierwszej edycji Pilot Maker Elektro ScaleUp. Firmy zaangażowane w program wybrały startupy, z którymi będą współpracować.

Spośród kilkudziesięciu startupów, które przystąpiły do pierwszego naboru do Pilot Maker Elektro ScaleUp, wybrano dziewięć, oceniając proponowane przez nie rozwiązania jako możliwe do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę.

Z innowacji mają skorzystać partnerzy programu: Tauron, PKN Orlen, Carrefour, Synerise, Siemens, PKP Telkol oraz fundusz inwestycyjny Larq – właściciel wypożyczalni rowerów miejskich NextBike.

REKLAMA

Jak wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, który został wybrany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na operatora programu, oczekiwaniem startupów w programie Pilot Maker Elektro ScaleUp jest zdobycie pierwszego dużego klienta i wyskalowanie swojego rozwiązania. Zaangażowane firmy dążą natomiast do zbudowanie nowego, dochodowego biznesu w obszarze elektromobilności

Udało nam się uchwycić obie perspektywy, czego efektem będzie komercyjne wdrożenie prawdziwie innowacyjnych rozwiązań – zapewnia Magdalena Jackowska-Rejman.

Jeden z uczestników programu, startup Elmodis, rozwinie przemysłowy Internet rzeczy w infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych, co ma pozwolić na szybkie wykrywanie problemów w ich działaniu poprzez diagnostykę anormalnych zachowań, w tym związanych z pojazdami, złączami czy kablami.

Nasze rozwiązania zwiększą efektywność działania ładowarek od kilku do kilkunastu procent. Przy kosztach eksploatacji sięgających kilkuset milionów złotych oferujemy więc oszczędności na poziomie kilkudziesięciu milionów  złotych – szacuje Artur Hanc, prezes Elmodisu.

Inny uczestnik, Fleetnet, rozbuduje oprogramowanie do bezobsługowego wynajmu samochodów elektrycznych. Projekt uwzględnia zdalną obsługę pojazdów poprzez komunikację z nimi za pomocą urządzeń telemetrycznych.

Do zarządzania mocą w stacjach ładowania posłuży natomiast system tworzony przez Enelion.

– Jeśli w tym samym momencie sto tysięcy kierowców będzie chciało naładować swoje elektryczne samochody w ładowarkach niskiej mocy, w sieci pojawi się zapotrzebowanie na 1 gigawat mocy. To olbrzymia wartość! Dla porównania, obecna moc elektrowni w Polsce wynosi 20-25 gigawatów – wyjaśnia Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu.

REKLAMA

Nasze oprogramowanie pozwoli dynamicznie reagować, gdy zapotrzebowanie na moc będzie zbyt duże. System będzie promował ładowanie pojazdów nocą, gdy występują nadwyżki produkcji energii – dodaje.

MC2 Energy oraz FlexiDao pracują natomiast nad wykorzystaniem w elektromobilności blockchainu. Zastosowanie tej technologii w procesie ładowania pojazdów elektrycznych ma zautomatyzować dostawy i rozliczenia między uczestnikami rynku elektromobilności: dostawcami energii, właścicielami gruntu, operatorami ładowarek czy pośrednikami płatności.

Blockchain pozwoli też pokazać klientom, jakie jest źródło energii, którą ładują pojazd. Dzięki temu koncerny energetyczne będą mogły zagwarantować, że użyty prąd został wyprodukowany z odnawialnych źródeł energii.

Do kolejnej rundy Pilot Maker Elektro ScaleUp trafił też startup Duellera, który chce stworzyć pierwszy w Polsce system długoterminowego wynajmu rowerów elektrycznych dla konsumentów indywidualnych i podmiotów grupowych, w tym samorządów.

Firma chce dostarczać pojazdy spersonalizowane, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Zaoferuje też narzędzia informatyczne do obsługi wynajmu, w tym aplikację mobilną, która za pośrednictwem specjalnych czytników skomunikuje się z pojazdem.

Scentralizowany system ładowania baterii do rowerów elektrycznych stworzy natomiast BatteryCab. – Pracujemy nad specjalnymi szafami, w których będziemy bezpiecznie transportować baterie. Zwiększymy ich efektywność i zapewnimy im bezpieczeństwo – wyjaśnia Bartosz Częścik z BatteryCab.

Celem Pilot Maker Elektro ScaleUp jest komercjalizacja 23 innowacji dla elektromobilności. Zakwalifikowane startupy otrzymują wsparcie ekspertów oraz mogą liczyć na 550 tys. zł dofinansowania na rozwój swoich innowacji – tak wysokiej dotacji nie oferuje żaden inny program z serii ScaleUp, zarządzanych przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Startupy zainteresowane udziałem w drugiej rundzie Pilot Maker Elektro ScaleUp mogą zgłaszać się do programu za pośrednictwem strony www.pilotmaker.pl.

Pilot Maker Elektro ScaleUp jest finansowany z Programu Operacyjnego „Inteligentny Rozwój”, poddziałanie „2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB”.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.