NCBR wybrał dwa projekty polskich e-Vanów

NCBR wybrał dwa projekty polskich e-Vanów
Innovation AG

Kolejny etap realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) konkursu e-Van został zakończony. Wybór polskiego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym jest coraz bliżej finiszu.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zakończyło trzeci etap przedsięwzięcia „E-van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”, realizowanego z wykorzystaniem środków unijnych w ramach programu Inteligentny Rozwój. Wykonawcy przeszli szczegółowe testy i zostali zakwalifikowani do czwartego, ostatniego etapu prac. Pojazdy dostawcze będą gotowe w ostatnim kwartale 2023 roku.

Przez ostatni rok dwaj wykonawcy – firmy Autobox Innovations Sp. z o.o. oraz Innovation AG Sp. z o.o. – opracowywali po dwa prototypy pojazdów oraz dokumentację techniczną zabudowy testowej. Zaprojektowane w ramach przedsięwzięcia pojazdy miały cechować się wysoką ładownością oraz zasięgiem min. 250 km przy jednoczesnej ładowności na poziomie 1000 kg.

REKLAMA

W kwietniu firmy przedstawiły wyniki swoich prac, a powołany przez NCBR zespół rozpoczął testy, oceniając przygotowane prototypy. Obydwie konstrukcje przeszły testy pozytywnie i spełniły wymagania jakościowe, zatem do czwartego, ostatniego już etapu zakwalifikowali się obaj uczestnicy przedsięwzięcia. Jak podkreśla NCBR, już na tym etapie wykonawcy dysponują dopuszczeniem do ruchu swoich prototypów.

W czwartym etapie zadaniem wykonawców będzie uzyskanie homologacji swoich konstrukcji, a także budowa trzeciego prototypu pojazdu z dowolnie wybraną zabudową oraz przygotowanie samochodów do produkcji. Na realizację tych prac wykonawcy mogą otrzymać maksymalnie 3,25 mln zł.

 

REKLAMA

elektryczny samochód dostawczy Innovation AG
Innovation AG
elektryczny samochód dostawczy Autobox Innovations
Autobox Innovations

3 lata prac nad elektrycznym pojazdem dostawczym

Celem przedsięwzięcia e-Van  jest rozwój polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w uniwersalnych pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1.

Pojazd, który zostanie opracowany w ramach konkursu, ma się cechować niezawodnością i trwałością, funkcjonalnym i ergonomicznym wnętrzem oraz nowoczesnym wyglądem. Powinien też bazować na uniwersalnej platformie jezdnej przeznaczonej pod różne zabudowy.

Przy wykorzystaniu finansowania uruchomionego w ramach procedury zamówień przedkomercyjnych opracowane zostaną pojazdy dostawcze kat. N1 o uniwersalnym zastosowaniu, charakteryzujące się wysokim zasięgiem przy ładowności co najmniej 1000 kg.

NCBR rozpoczęło realizację przedsięwzięcia w 2020 roku, a pojazd dostawczy ma być gotowy do produkcji na przełomie lat 2023/2024.

Przedsięwzięcie e-Van współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 4.1.3. Innowacyjne metody zarządzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–2020, w ramach projektu pozakonkursowego pn.: „Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki poprzez wdrożenie nowego modelu finansowania przełomowych projektów badawczych”.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.