Autorski algorytm sterowania magazynem energii z patentem RP

Autorski algorytm sterowania magazynem energii z patentem RP
fot. YouTube/ADF Studio

Zarejestrowany jako wynalazek przez Urząd Patentowy RP algorytm sterowania magazynem energii opracowali eksperci z PKP Energetyki i Uniwersytetu Zielonogórskiego. Został już sprawdzony w warunkach praktycznych – przy podstacji trakcyjnej PKP Energetyki w Garbcach.

To pierwszy w historii spółki PKP Energetyka opatentowany wynalazek. Opracowany algorytm jest „mózgiem” magazynu energii – pozwala efektywnie sterować jego pracą. Od ponad roku wykorzystywany jest przy podstacji trakcyjnej PKP Energetyki w Garbcach. W tym czasie magazyn energii zasilił przejazdy prawie 10 tys. pociągów i oddał do sieci trakcyjnej 160 MWh energii.

Monitorowanie w czasie rzeczywistym

REKLAMA

Ochroną patentową objęty został sposób sterowania systemem magazynowania energii do zastosowań w kolejowych podstacjach trakcyjnych. Algorytm umożliwia monitorowanie przepływu energii w obrębie sieci energetycznej i sieci trakcyjnej w czasie rzeczywistym i na tej podstawie podejmowanie decyzji dotyczących sposobu ładowania i rozładowania magazynu.

Dzięki modyfikacji profilu obciążenia podstacji algorytm pozwala na redukcję mocy szczytowej, a w konsekwencji – redukcję mocy zamówionej po stronie sieci dystrybucyjnej zasilającej podstację trakcyjną.

Elastyczne rozwiązanie

Eksperci zapewniają, że wartości w algorytmie sterowania mogą być tak dostosowane, by przygotować go do działania w warunkach obowiązujących w konkretnej lokalizacji. Projekt ma być przedmiotem dalszych badań, aby można go było wykorzystać w kolejnych magazynach energii PKP Energetyki.

Konsekwentnie rozwijamy innowacje, które pozwalają zwiększać efektywność i bezpieczeństwo działania systemu elektroenergetycznego. Projektujemy autorskie pomysły inżynieryjne szyte na miarę potrzeb polskiego sektora kolejowego – mówi Marek Kleszczewski, członek zarządu PKP Energetyki.

Fakt, że w spółce z powodzeniem funkcjonuje zespół ekspertów wdrażających innowacje w zakresie energetyki kolejowej, jest efektem m.in. przeprowadzonego w ostatnich sześciu latach procesu transformacji cyfrowej – dodaje Kleszczewski.

REKLAMA

Największy w Europie magazyn energii dla kolei

Jak podaje PKP Energetyka, opatentowany algorytm jest elementem największego w Europie magazynu energii przeznaczonego dla sektora kolejowego. Instalacja ma moc 5,5 MW i pojemność użyteczną rzędu 1,2 MWh, co pozwala na zasilanie przejazdu pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/h. Praca magazynu ma wzmacniać bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei i bilansować moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego.

Pozytywna decyzja Urzędu Patentowego jest potwierdzeniem wyjątkowego i prawdziwie przełomowego charakteru magazynu energii w Garbcach, który opracowaliśmy i wdrożyliśmy wspólnie z naszymi partnerami z Uniwersytetu Zielonogórskiego. W PKP Energetyka udowadniamy, że efektywna współpraca nauki z biznesem może przynosić realne korzyści – mówi Piotr Obrycki, kierownik Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyki.

W planach wodór

W Garbcach prowadzone są dalsze działania badawczo-rozwojowe przy podstacji trakcyjnej. Celem realizowanego już projektu jest budowa systemu magazynowania energii bazującego na wodorze produkowanym z wykorzystaniem energii słonecznej.

Instalacja ma zostać uruchomiona w 2023 roku i ma pozwolić na jednorazowe magazynowanie do 23 kg wodoru przy parametrach instalacji: 36 kW dla elektrolizera, 20 kW dla mocy ogniw paliwowych i około 150 kWp dla farmy fotowoltaicznej.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.