Tauron Dystrybucja wykorzysta sztuczną inteligencję

Tauron Dystrybucja wdrożył w ubiegłym roku system wirtualnego agenta, który wspiera proces przyjmowania i rejestracji zgłoszeń awarii sieci energetycznej. Teraz spółka szykuje kolejne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
– Oprócz tradycyjnych konsultantów, zgłoszenia na linii alarmowej 991 przyjmują wirtualni agenci. Pozwala to na jednoczesne przyjmowanie i rejestrowanie kilkuset zgłoszeń telefonicznych. Oprócz wirtualnego agenta, chcemy także wprowadzać inne narzędzia w zakresie obsługi klienta, oparte na sztucznej inteligencji. Przede wszystkim chodzi o system CRM automatyzujący i wspomagający procesy w zakresie sprzedaży, marketingu czy obsługi klienta – mówi Jarosław Broda, wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju.
Tauron Dystrybucja ma pracować nad stworzeniem prototypu systemu, którzy pomoże zarządzać transformatorami. W projekcie chodzi przede wszystkim o to, by skutecznie diagnozować urządzenia w okresie ich użytkowania.
Dzięki zebranym danym pomiarowym, system ma być w stanie wytypować te transformatory, które kwalifikują się do przeprowadzenia remontów jeszcze przed fizycznym wystąpieniem usterki. Pozwoli to lepiej planować remonty, obniżyć ilości likwidowanych urządzeń, ograniczyć koszty napraw i usuwania awarii.
Tauron ma ponadto szukać możliwości wykorzystania elementów sztucznej inteligencji do automatycznego wykrywania usterek występujących w napowietrznych liniach energetycznych, na podstawie informacji i obrazu otrzymanych podczas oblotów linii. Tauron miał już przeprowadzić pierwsze testy takiego rozwiązania z jednym ze startupów.
Spółka jest też w trakcie budowy zaawansowanego systemu, który będzie lokalizował odbiorniki zaburzające parametry energii elektrycznej oraz oceniał ich indywidualną emisję. Celem projektu jest ocena wpływu takich odbiorników na jakość przesyłanej energii elektrycznej. Innym przedsięwzięciem jest przygotowanie platformy zarządzania danymi z zaawansowanej infrastruktury pomiarowej.
W ten sposób Tauron chce zwiększyć poziom nadzoru sieci dystrybucyjnej i dzięki temu podejmować bardziej efektywne decyzje w odniesieniu do utrzymania i rozwoju swojej infrastruktury.
Tauron realizuje projekty zakładające wykorzystanie sztucznej inteligencji ze wsparciem unijnych funduszy z Programu Operacyjnego „Inteligentny Rozwój”, działanie 1.2.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.