Jest jedna oferta w przetargu na dostawy wodoru w Rybniku. Z jaką ceną?

Spółkę Komunikacja Miejska Rybnik prowadziła przetarg na zakup paliwa wodorowego dla autobusów na okres 4 lat. Jedyną ofertę złożyła spółka z kontrolowanej przez Zygmunta Solorza Grupy Polsat Plus.
Złożona oferta mieści się w kwocie, jaką Komunikacja Miejska Rybnik (KMR) przeznaczyła na sfinansowanie zamówienia. Miasto podało, że umowa na zakup wodoru zostanie podpisana po weryfikacji złożonych dokumentów i dopełnieniu potrzebnych formalności.
Ofertę złożyła firma PAK-PCE Stacje H2 z Konina, należąca do Grupy Polsat Plus. Zaproponowała kwotę 31 438 800 zł za dostawy wodoru w przewidywanym okresie 4 lat. Według informacji rybnickiego magistratu okres obowiązywania umowy rozpocznie się 16 listopada 2025 r.
Tyle paliwa potrzeba dla wodorowców w Rybniku
Łączne zapotrzebowanie wodoru do 34 autobusów wodorowych w Rybniku od 2026 r. będzie wynosiło 400 tys. kilogramów w czteroletnim kontrakcie.
Rybnik prowadzi program transformacji transportu miejskiego. Jak zaznacza urząd miasta, jest to możliwa dzięki dofinansowaniu pozyskanemu na zakup autobusów.
Obecnie Rybnik dysponuje jedną z największych flot autobusów wodorowych w Polsce – na trasach miejskiej komunikacji w tym mieście kursuje 20 autobusów wodorowych, a kolejne są już zakontraktowane. W kwietniu br. miasto podpisało z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy umowę na dostawę 11 autobusów wodorowych o długości 12 metrów. Następnie zakontraktowana została dostawa trzech 18-metrowych, przegubowych wodorowców firmy Solaris.
W Rybniku przy dworcu autobusowym znajdującym się przy ul. Budowlanych działa ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Została uruchomiona prawie dwa lata temu przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK.
Rybnik chce mieć własny wodór
Po dostarczeniu wszystkich autobusów z obu kontraktów Rybnik będzie dysponował 34 autobusami wodorowymi. Tym samym wodorowce będą stanowiły ponad 44% rybnickiego taboru.
Miasto podaje, że w celu uniezależnienia się od jednego dostawcy w 2022 r. powołana została spółka Centrum Zielonej Energii, która planuje produkcję własnego wodoru.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Czyli na wodor jest ile 2-3 razy drozej niz na ON ? Cena zakupu autobusu to koszt 4-6 krotnie wyzszy niz spalinowego i 2 krotnie wyzszy niz elektrycznego ? gdzie w elektrycznym koszt przejechania kliometra 10-15 razy mniejszy ?
@TW
W sensie że na akumulatorze? Wodorowy to też jest pojazd elektryczny.
Rybnik musi być baaardzo bogaty skoro stać go na to eksploatację autobusów wodorowych (kilka razy drożej niż diesli lub elektrycznych). Ciekawe co na to mieszkańcy?