Dofinansowanie na pojazdy elektryczne z NFOŚiGW. Znamy szczegóły

Dofinansowanie na pojazdy elektryczne z NFOŚiGW. Znamy szczegóły
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszają z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności, skierowanymi do różnych beneficjentów, na łączną kwotę blisko 150 mln zł. Nabór wniosków do programów Zielony samochód, eVAN i Koliber rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu.

Jak podkreśla minister klimatu Michał Kurtyka, to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.

Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, zielonego wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł – komentuje minister klimatu Michał Kurtyka.

REKLAMA

NFOŚiGW informuje, że Zielony samochód, eVAN i Koliber stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.

W Ministerstwie Klimatu chcemy tworzyć warunki i różnego rodzaju zachęty do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru, dlatego m.in. przygotowaliśmy ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa – zaznacza wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski wylicza, że najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co jego zdaniem przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne.

Narodowy Fundusz w piątek, 26 czerwca, rozpocznie przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców oraz osób fizycznych w sumie w trzech programach. Nabory będą prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej.

Zielony Samochóddofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego

REKLAMA

Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych. Do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r.

Cena nabycia pojazdu elektrycznego w programie Zielony Samochód nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu ma pozwolić na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.  

eVANdofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego

To 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować 1 tys. takich inwestycji. Przewidziano dotacje do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW – kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

Koliber taxi dobre dla klimatu (pilotaż)

Na ten program zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup/leasing 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box. Pilotaż skierowany jest do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.