Coraz większy wybór elektryków w Polsce. Producenci poprawiają zasięg
W Polsce dostępnych jest obecnie 108 modeli samochodów w pełni elektrycznych. Oferta zwiększyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 1/3 – informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w najnowszym raporcie.
Jak podaje PSPA, rośnie nie tylko liczba dostępnych na polskim rynku modeli pojazdów elektrycznych (EV), ale też pojemności akumulatorów trakcyjnych i moce ładowania. Średni zasięg osobowych aut w pełni elektrycznych, oferowanych w dziewięciu segmentach rynku, przekracza 430 km (WLTP).
W szóstej edycji raportu „Katalog pojazdów elektrycznych”, przygotowywanego przez PSPA, przedstawiony został wykaz modeli całkowicie elektrycznych (BEV, battery electric vehicles) dostępnych w stałej sprzedaży w Polsce, a także ceny pojazdów i ich parametry techniczne. Uwzględniono też oferowane w kraju hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles).
Wzrost o ponad 1/3
Według raportu koncerny motoryzacyjne oferują u nas obecnie 108 modeli samochodów BEV, co oznacza wzrost o 38 proc. w stosunku do poprzedniej edycji katalogu.
– Od momentu publikacji pierwszego wydania naszego raportu oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie BEV powiększyła się dziewięciokrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i przekracza 540. W Polsce można obecnie wybierać spośród 108 BEV-ów oraz 92 PHEV-ów – komentuje Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.
– W przypadku hybryd typu plug-in po raz pierwszy w historii naszego badania odnotowaliśmy spadek liczby dostępnych modeli w stosunku do ubiegłorocznego wydania (o 18 proc.). Atrakcyjna oferta BEV sprawia, że te auta stają się coraz praktyczniejsze, bardziej komfortowe i dla wielu nabywców stanowią realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – dodaje Wiśniewski.
Trzy koncerny dominują
Ponad 55 proc. oferty elektryków w Polsce należy do trzech globalnych koncernów: Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot), Volkswagen Group (Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, Škoda, Seat, Cupra, Audi, Bentley, Porsche), Mercedes-Benz Group. Pierwszy koncern zanotował 28,4 proc. udziału w rynku, drugi – 17,4 proc., trzeci – 11,9 proc.
Samochody elektryczne dostępne na polskim rynku
źródło: PSPA
– Rok 2022 zgodnie z przewidywaniami przyniósł kolejny wzrost rejestracji na rynku samochodów elektrycznych. Niemal 82 proc. zarejestrowanych aut pochodziło z polskich salonów dealerskich, zaś 18 proc. z importu, przy czym głównym źródłem pochodzenia aut sprowadzanych do Polski są kraje UE, a w szczególności Niemcy i Francja z których pochodzi ponad 73 proc. samochodów – wylicza Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) Samar.
Jak dodaje ekspert, rynek samochodów nowych charakteryzował się wysoką, prawie 65-proc. dynamiką wzrostu. – Biorąc pod uwagę, iż całkowita liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się o ponad 6 proc., wynik ten można traktować jako wysoce zadowalający. Samochody elektryczne kupowane są przede wszystkim przez firmy. Właścicielami ponad 80 proc. zarejestrowanych aut są właśnie firmy, w tym około 63 proc. to firmy oferujące usługi leasingowe – wskazuje prezes IBRM Samar.
Ceny i zasięgi
Rozpiętość cen nowych EV pokazana w raporcie jest bardzo szeroka. Najtańszym BEV oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, która kosztuje od 97,5 tys. zł (bez uwzględnienia dopłat z programu Mój Elektryk). Na drugim biegunie jest Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny zaczynają się od ponad 823 tys. zł.
– Z generacji na generację modele BEV wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (737 km) czy Tesla Model S (652 km). Z naszego katalogu wynika także, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi 430 km (WLTP) – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager w PSPA.
Największe zasięgi odnotowano w klasie wyższej (571 km) i luksusowej (510 km). Klasa średnia rok 2022 zakończyła z wynikiem 496 km.
Coraz wyższe moce
W raporcie zaznaczono, że wyposażanie pojazdów w pełni elektrycznych w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. W tej kategorii rekordzistami są Porsche Taycan oraz Audi e-Tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW.
Już blisko 20 proc. wszystkich nowych BEV w Polsce może być ładowana w zakresie mocy powyżej 150 kW. Z mocą wyższą niż 50 kW (51–350 kW) może być ładowanych 73 proc. dostępnych modeli.
– Jako producent stacji ładowania jesteśmy świadomi, że wspomniana dynamika musi znaleźć odzwierciedlenie w dostępności i różnorodności stacji ładowania. Stąd decyzja o wprowadzeniu na rynek nowego modelu stacji naściennej Garo Entity. Najbardziej kompleksowo wyposażonego wallbox-a w historii Grupy Garo, którego docelowe moce przerobowe w naszym nowym obiekcie w Szczecinie wyniosą do 20 tys. sztuk tygodniowo – wskazuje Krzysztof Zamożny, Head of Sales E-mobility w Garo Polska.
Firma Garo jest partnerem tegorocznego wydania katalogu PSPA.
Rynek EV dynamicznie się zmienia, dlatego PSPA uruchomiło aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl – dostępną pod tym linkiem. Tegoroczny raport można pobrać tutaj.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Mało rzetelnie napisany artykuł – nowe modele EV to głównie auta bardzo drogie, w segmencie dla zwykłego Kowalskiego dalej zastój a nawet gorzej bo np. taka Dacia Spring kosztuje już 106 900 a nie jak w artykule 97 500, eUp wycofany z oferty już chyba z 2 lata temu, e208 startował z ceną 124 900 obecnie 156 600. Realnie to trzeba czekać na Teslę 2, może ona coś zmieni.