Fabryki Toyoty zasilą ogniwa paliwowe

Fabryki Toyoty zasilą ogniwa paliwowe
Toyota

Toyota zainstalowała stacjonarny generator na ogniwa paliwowe w swojej japońskiej fabryce. Urządzenie wykorzystuje technologie opracowane dla wodorowego sedana Mirai. Obecnie rozpoczyna się testowanie generatora z myślą o implementacji w fabrykach, biurowcach i innych obiektach.

Jak podaje japoński producent aut, stacjonarny generator na ogniwa paliwowe (generator FC) oparty na systemie ogniw paliwowych Toyoty Mirai został zainstalowany w fabryce Honsha w Toyota City w prefekturze Aichi i obecnie rozpoczynają się testy urządzenia.

Generator FC, którego rozmiary wynoszą  2,3 x 4,5 x 2,5 m, jest zbudowany z dwóch zestawów ogniw paliwowych, dwóch jednostek sterujących PCU i dwóch baterii niklowo-wodorkowych – czyli podwójnego pakietu komponentów napędu wodorowego Toyoty Mirai.

REKLAMA

Wykorzystanie części z seryjnie produkowanego modelu Mirai do stacjonarnych zastosowań ma służyć uzyskaniu wysoko wydajnego urządzenia w akceptowalnej cenie. Generator został opracowany wspólnie przez Toyota Motor Corporation i Toyota Energy Solutions.

W programie testowym energia wytworzona przez generator FC będzie wykorzystywana przez fabrykę w Japonii. Urządzenie będzie pracowało przez 24 godziny na dobę i wytwarzało 100 kilowatów energii.

Czas potrzeby do osiągnięcia mocy znamionowej to 40 sekund, a deklarowana przez Toyotę sprawność wytwarzania energii na wyjściu to 50 proc.

W ramach testów Toyota będzie weryfikowała stabilność pracy urządzenia, jego trwałość i łatwość obsługi oraz wydajność energetyczną, czyli ilość elektryczności wytworzonej z jednostki wodoru.

REKLAMA

Po zakończeniu etapu testowego Toyota zacznie stosować generatory FC jako wewnętrzne źródła prądu w kolejnych fabrykach. Paliwem dla nich będzie m.in. wodór emitowany podczas produkcji i testów komponentów napędu na ogniwa paliwowe. W ten sposób Toyota opracuje i wprowadzi do użytku technologie, które zwiększą efektywność użycia wodoru.

W 2015 roku Toyota ogłosiła program Toyota Environmental Challenge 2050 zakładający ograniczenie wpływu działalności koncernu na środowisko niemal do zera do 2050 roku.

Jednym z priorytetów programu jest wyeliminowanie emisji CO2. Aby zrealizować ten plan, Toyota wprowadza do swoich zakładów kolejne rozwiązania, które ograniczają emisję procesów produkcyjnych.

Aby rozszerzyć wykorzystanie systemu ogniw paliwowych opracowanych dla samochodów na wodór, Toyota zamierza szeroko stosować generatory FC zarówno w fabrykach, jak i w innych obiektach.

Jak podkreśla japoński koncern, to wiąże się z prowadzeniem dalszych badań naukowych i prac rozwojowych, m.in. nad poprawą wydajności energetycznej i trwałości urządzeń oraz obniżaniem kosztów produkcji komponentów i zmniejszaniem ich wymiarów.

Toyota zaznacza, że konieczne jest także wypracowywanie coraz lepszych modeli biznesowych dla wykorzystania tej technologii.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.