REKLAMA
 
REKLAMA

Rozbudowany odcinek A2 będzie samowystarczalny energetycznie

Rozbudowany odcinek A2 będzie samowystarczalny energetycznie
Fot. Gramwzielone.pl (C) 2025 / wygenerowano za pomocą Google Gemini

Odcinek autostrady A2 między Łodzią a Warszawą zyska dodatkowe pasy i własne zasilanie energetyczne. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła proces uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla rozbudowy autostrady na tym odcinku.

Jak wskazują dane, autostrada A2 między Łodzią a Warszawą jest jedną z najbardziej obciążonych tras w Polsce. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu dzienne natężenie na tym odcinku wynosi od ponad 50 tys. do nawet 100 tys. pojazdów. Zwiększający się ruch drogowy, w tym także związany z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, wymusza więc konieczność rozbudowy trasy i zwiększenia jej przepustowości.

Wojewoda Łódzki wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego. Wcześniej zaś (w kwietniu) odpowiednie zezwolenia zostały uzyskane dla odcinków w województwie mazowieckim. W najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych.

REKLAMA

Zakres rozbudowy

Inwestycja zakłada poszerzenie autostrady A2 na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa. Trasa zyska trzy pasy ruchu w obu kierunkach do węzła Pruszków, a dalej – aż do węzła Konotopa – cztery pasy w każdą stronę.

Przebudowa obejmie łącznie 92 km, z czego 89 km to rozbudowa jezdni o dodatkowe pasy, a pozostałe 3 km to prace w rejonie węzła Łódź Północ. W tym miejscu, mimo że liczba pasów pozostanie bez zmian, zaplanowano wymianę nawierzchni oraz modernizację oświetlenia na bardziej energooszczędne.

remont autostrady A2 - mapa
Źródło: GDDKiA

Prace mają się zakończyć w drugiej połowie 2028 r.

Energetyczna samowystarczalność

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydowała, że modernizowany odcinek A2 będzie samowystarczalny energetycznie. Infrastruktura drogowa, w tym oświetlenie i urządzenia pomiarowe, będzie bowiem zasilana z odnawialnych źródeł energii.

REKLAMA

W dokumentacji projektowej wskazano optymalne lokalizacje dla instalacji OZE oraz opracowano ich układ i sposób zasilania. Przeprowadzona została również analiza ekonomiczna uwzględniająca koszty budowy, eksploatacji oraz utrzymania, w tym instalacji magazynujących energię.

Organizacja prac i utrzymanie ruchu

Z uwagi na duże natężenie ruchu na trasie prace będą prowadzone przy zachowaniu przejezdności autostrady. Dla każdego kierunku ruchu – zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania – przez cały okres budowy dostępne będą po dwa pasy.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa planowane jest także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, co – jak wynika z wcześniejszych doświadczeń – skutecznie poprawia bezpieczeństwo na placach budowy.

Harmonogram inwestycji

  • 30 sierpnia 2023 r. – podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej
  • 29 października 2024 r. – złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID
  • 2 kwietnia 2025 r. – decyzje ZRID dla odcinków w województwie mazowieckim
  • 30 maja 2025 r. – decyzje ZRID dla odcinków w województwie łódzkim
  • czerwiec/lipiec 2025 r. – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane
  • I połowa 2026 r. – podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie prac
  • II połowa 2028 r. – planowane zakończenie inwestycji

Jak podkreśla GDDiKA, rozbudowa autostrady A2 stanowi jeden z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat. Jej celem jest poprawa przepustowości oraz bezpieczeństwa na kluczowej trasie łączącej centrum kraju z jego stolicą.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

GDDKIA ma potężne zasoby ziemi gdzie można postawić samodzielnie lub wydzierżawić np spółkom skarbu Państwa pod dzierżawę na istalacje OZE , a jednocześnie rząd powinien inwestować w elektrownie szczytowo pompowe

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady