Nowy system zoptymalizuje jazdę pociągów Kolei Mazowieckich

Koleje Mazowieckie oraz PGE Energetyka Kolejowa podpisały umowę dotyczącą wdrożenia systemu SENSUM, nowoczesnego narzędzia do ekologicznego prowadzenia pociągów (ecodrivingu). Celem aplikacji jest optymalizacja stylu jazdy maszynistów, co ma się przełożyć na znaczące oszczędności energii trakcyjnej oraz zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.
Jak podkreślają Koleje Mazowieckie, są one pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który zdecydował się na zastosowanie SENSUM. Przewoźnik szacuje, że w pierwszym roku użytkowania system ma pozwolić na oszczędności energii przekraczające 22 GWh.
Zielona transformacja polskiej kolei
SENSUM to system informatyczny opracowany przez PGE Energetykę Kolejową we współpracy z PGE Systemy i spółką REDS. Jego głównym zadaniem jest zmniejszenie zużycia energii, obniżenie kosztów operacyjnych oraz śladu węglowego. System, który powstał w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, gromadzi i analizuje dane dotyczące trasy pociągu w czasie rzeczywistym. Na podstawie tych analiz SENSUM dostarcza maszynistom wskazówki, jak prowadzić pociąg w sposób najbardziej efektywny energetycznie, przy jednoczesnym zachowaniu punktualności i bezpieczeństwa.
Skuteczność potwierdzona testami i doświadczeniem maszynistów
Przed wprowadzeniem na rynek system SENSUM przeszedł ponad 10 tys. godzin testów, podczas których pięciu przewoźników przejechało z jego użyciem około 600 tys. km. W trakcie tych przejazdów zaoszczędzono ponad 300 MWh energii elektrycznej, co stanowi około 8,5% oszczędności. Wyniki testów pozwoliły na dostosowanie rozwiązania do potrzeb i wymagań maszynistów. Jak podkreślają Koleje Mazowieckie, SENSUM znacząco poprawia świadomość sytuacyjną maszynistów, co przekłada się na płynność jazdy i punktualność pociągów.
Koleje Mazowieckie liderem proekologicznych inwestycji
Wdrożenie SENSUM wpisuje się w szerszą strategię proekologiczną Kolei Mazowieckich. Spółka podpisała również kontrakt z PGE Energetyką Kolejową na zakup energii elektrycznej trakcyjnej, która w przyszłości w całości ma pochodzić z odnawialnych źródeł. Przewoźnik intensywnie inwestuje także w zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, planując pozyskanie do 101 nowoczesnych pojazdów. Obecnie Koleje Mazowieckie mają podpisane umowy na 90 pojazdów, w tym 64 pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT oraz 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 10 spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji PESA Bydgoszcz. Wartość tych kontraktów przekracza 5,1 mld zł brutto.
Spółka dba również o rozwój zaplecza technicznego. Posiada cztery sekcje napraw i eksploatacji taboru w Warszawie, Sochaczewie i Tłuszczu. W tym roku planowana jest budowa hali utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu oraz rozpoczęcie budowy bazy w Sochaczewie.
Wdrożenie SENSUM jest elementem programu Zielona Kolej, koordynowanego przez PGE Energetykę Kolejową, którego Koleje Mazowieckie są aktywnym uczestnikiem. Program ten, będący wspólną inicjatywą polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, ma na celu transformację sektora kolejowego w kierunku pełnej neutralności klimatycznej. Obecnie system SENSUM jest skierowany do przewoźników pasażerskich, ale trwają prace nad jego dostosowaniem również dla przewoźników towarowych.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.