Orlen dostarczy wodór dla autobusów w mazowieckim mieście
W połowie przyszłego roku tabor Komunikacji Miejskiej w Płocku wzbogaci się o 18 autobusów wodorowych. Teraz miasto ogłosiło wyniki przetargu na dostawę wodoru do ich zasilania.
Płock w województwie mazowieckim zamówił na potrzeby transportu miejskiego autobusy wodorowe produkcji Solaris BUS & Coach. Prezydent miasta podaje wartość umowy zawartej z producentem.
– W okresie obowiązywania umowy koszt obsługi 18 płockich pojazdów wodorowych wyniesie ponad 24,1 mln zł, a w przypadku ewentualnego zakupu przez samorząd Płocka kolejnych dziewięciu pojazdów – dodatkowo nieco ponad 9 mln zł – mówi prezydent Andrzej Nowakowski.
O zamówionych przez Płock wodorowcach pisaliśmy w artykule: W Płocku pojadą pierwsze autobusy wodorowe.
Orlen dostawcą wodoru
Teraz miasto ogłosiło, że dostawcą wodoru dla autobusów Solaris będzie Orlen. Umowa przewiduje, że przez pięć lat Orlen zapewni niskoemisyjny wodór dla płockich autobusów oraz jego dystrybucję.
Stacjonarna stacja zasilania pojazdów wodorem budowana jest przy ul. Łukasiewicza w Pucku. Przedstawiciel spółki KM Płock wskazuje, jak długo będzie trwało tankowanie autobusu na stacji.
– Zgodnie z potrzebami i możliwościami technicznymi czas pełnego tankowania jednego pojazdu łącznie ze wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie powinien być dłuższy niż 30 minut i obejmie około 20 minut na tankowanie plus 10 minut na pozostałe czynności obsługowe. Szacujemy, że dzienne zapotrzebowanie wyniesie około 360 kg wodoru na potrzeby 18 autobusów – mówi Marcin Uchwał, prezes KM Płock.
Polskie miasta zdecydowane na wodorowce
Ostatnio również władze spółka komunikacji miejskiej w Rybniku na Śląsku rozstrzygnęła przetarg na zakup wodoru do autobusów z taboru miejskiego. Dostawcą paliwa przez cztery lata będzie spółka PAK-PCE Stacje H2, która jako jedyna złożyła ofertę.
Więcej o tym zamówieniu i jego wartości w artykule: Jest jedna oferta w przetargu na dostawy wodoru w Rybniku. Z jaką ceną?.
Rybnik ma jedną z największych flot wodorowców w Polsce. Po mieście już kursuje 20 autobusów wodorowych – i zakontraktowane są kolejne. Wykorzystywane obecnie pojazdy to autobusy NesoBus wyprodukowane przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. W czerwcu br. na zakup wodorowców od firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zdecydował się Kraków. Zamówienie zakłada dostawę 10 autobusów, a w planach stolicy małopolski jest wdrożenie nawet 150 tego typu pojazdów.
Ten sam dostawca dostarczył NesoBusy dla miasta Chełm i jest w trakcie realizacji zleceń dla Tych, Katowic. Niedawno z zamówienia NesoBusów zrezygnował natomiast Wałbrzych. Władze dolnośląskiego miasta unieważniły przetarg na dostawę 14 wodorowców po tym, jak do postępowania przystąpiła tylko spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. W uzasadnieniu decyzji wskazywano, że oferta nie spełniła wymagań formalnych określonych w przetargu.
Wśród polskich miast, które zdecydowały się wyposażyć swój tabor w autobusy wodorowe, są też m.in.: Wejherowo, Poznań, Konin i Lublin. Wszystkie postawiły wcześniej na pojazdy marki Solaris, przy czym Konin zamówił również autobusy firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, a Lublin wybrał niedawno także autobusy spółki Arthur Bus.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Wątpię aby Orlen dostarczał zielony wodór.